Megfigyelések
Szerkesztések
Külső feladatok
Kurzusok
¤ Mérnökórák
¤ Felületek és Anyagok
¤ Alakok és Mozdulatok
Tanulmányok |
|
|
ALAKOK ÉS MOZDULATOK
Látványtervek Kelléktára
(Kurzus Negyedéves Építészhallgatóknak)
|
|
|
|
|
13. A tömeg ábrázolása (külső helyszínek)
14. Féléves zárófeladat (Összegyűjtött figuráink kollázs-technikával történő beillesztése egy - vetületeivel meghatározandó - "háttér-színpad" látványába)
15. Választható házi feladatok: a) Tanulmányok az emberi testről: arc- és kéz-kifejezések, az arc részei, fejtartások, ill. b) Épületszobrászat, ornamentika (dombormű, oszlopfő, attika, korlát, dísz-kút, burkolat, rács, kandeláber)
|
|
|
A tanfolyam célja
|
|
A hatásos távlati kép verseny-szerepet játszik a tervezés piacán. Gyakran kerül a terv-dokumentáció címlapjára. Az egyetemen még csak osztályzatokról, vagy ösztöndíjak sorsáról van szó, később azonban pályázati helyezések, végső soron pedig gondolataink megvalósulása, a megrendelő bizalmának elnyerése függhet tőle!
A perspektíva megelevenedik, ha az épület-témához kapcsolódó jelenetet is tartalmaz. Minden funkcióhoz jellemző figurákat és eszközöket válogathatunk ki. Ezek a helyzetek (életképek) tervezett környezetükbe illesztendő alakokból és tárgyakból állnak Életképek létrehozásához az összetevő elemek előzetes tanulmányozása szükséges. Különböző épületfajták távlat-rajzához karakteres figurák, tárgyak és (ezek párosításából) a tervezett funkciókat megszemélyesítő jelenetek rendezhetők meg.
A látványtervet benépesítő alakok egy része főszereplő, a többiek zsáner-figurák. Ez utóbbiak megjelenítése a hangulat színesítését szolgálja. Mértékletes alkalmazásukkal a művész érzelmi kapcsolatot létesít a terv és a szemlélő között, abban a reményben, hogy az ötlet egyszer majd megvalósul.
|
|
Minél több tető-felület van a látképen, annál apróbbak lesznek a figurák. Az átnézeti épület-csoportok, beépítési tervek kedvéért készülő madártávlati képek gyakran népesülnek be léggömbökkel és sárkányrepülőkkel. A hagyomány szerint utcaképeink előterében - rajzoló-festő alakjában - néha maga a művész is megjelenik..
Tételezzük fel, hogy jó a terv és hiteles a távlati kép szerkezete is. Helyesen megválasztott grafikai eszközeinkkel fokozhatjuk megrendelőnkben az érdeklődést! Munkánk akkor igazán hatásos, ha a két-dimenziós látványterv megelevenedik. Perspektívánk szélesre tárja színpadának mélységét. Legyünk képesek saját tervünk perspektíváján biztonsággal elhelyezni néhány léptékadó figurát! Ez meghirdetett tanfolyamunk küszöb-szintje. |
|
|
A tanfolyam módszere: Miután a rajzteremben gipsz-szobrokon az emberi alak és fej fő arányait nagy vonalakban megismertük, a " gyors-vázolás" technikáját mozdulat-krokizással gyakoroljuk. Kipróbáljuk a ceruza, tus és filctollak mellett az elfektetve is használható pitt-krétát is, amellyel vonal és tónus szinte azonos mozdulattal hozható létre. Az embereket először várakozás közben figyeljük meg (pl. buszmegállókban). Később megpróbáljuk a sokadalom ábrázolását is. A tömeget alkotó figurákat valamelyik bevásároló-központ galériájáról letekintve választjuk ki. |
|
Gyors-rajzolás technikája a mozgólépcsőn: mozgásban lévő járókelőket ismétlődő részleteikből rakhatjuk össze. Így pl. egy mozgólépcsőn szinte mindenki hasonló helyzetben fogja a korlátot. Amikor a felső lépcsőfokra érkező figurát rajzoljuk, az elsőről vesszük a jellemző test-tartást, a következőről pedig a további részeket. Az egyik adja a karok helyzetét, a másik a felsőtestet ruhástól, a harmadik a kabát alját, a sokadik a gallért, a lábat, a csizmát, s végül a fejet s a kalapot. A fentiek szerint a tömeg alap-figurája egy folyamatosan azonos helyzetbe kerülő ember alkatrészeiből gyúrható össze Technikai célunk tehát különböző helyzetek megjelenítése.
|
Összefoglaló képletben:
|
Figura + Mozdulat + Kellékek + Helyszín = Jellemző helyzet
|
Kiegészítésképpen foglalkozunk néhány tónusos technikával is (pl. lavírozás, pittkréta, sanguine). Érintjük a kollázs műfaját is. Fontos választási szempont a sokszorosíthatóság is.
|
Számonkérés: A gyakorlatokon való részvételt a jelenléti ív igazolja. Féléves jegyet és aláírást a szemeszter végén beadandó, A/4-es méretű, min. 16 oldalas, bekötött füzettel lehet szerezni. A füzet tartalma: rajztermi ill. külső helyszínek legjobb munkái, házi feladatok és a kihajtható, féléves zárófeladat lapja (A/3).
|
Általános óravázlat
|
I . A Feladat Körüljárása
•Történeti példák
•Elméleti rész
II . Helyszíni Gyakorlatok
•Technikai bemutató
•Természet utáni önálló rajzolás
•Gyűjtőmunka, a részletek feldolgozása
III . Konzultáció, kísérletezés, értékelés
|
|
|
RÉSZLETES TANMENET
|
Fej-tan (2-3)
|
A) Gipsz - B) Élő model
|
A Téma Körüljárása
• Művészettörténeti példák
• Elméleti rész (A fej szerkezete)
• Saját minták
Helyszíni gyakorlat
• Technikai bemutató (ceruza, toll, szén, pitt-kréta, vastag irón, filctoll,)
• Önálló munka, természet után (Profil, félprofil, szemből, alulról, felülről)
• Otthoni feladat (Önarckép- részletek tükörből)
Előzmények
• Csendélet (tojás rajz, drapéria)
• Gömb és henger (tónus- tanulmányok)
• Sík-felbontásos módszer (Dürer)
• Íves felületek metszésvonalai
|
|
|
|
A fej-forma szerkezete
|
• Formai egyszerűsítések (nyak = henger; fej = gömb, tojás; váll = hurkák)
• Tengelyek, síkok, alap-helyzetekben ill. elmozdítva
• Fej-metszetek (ellipszisek) különböző fej-tartásokban
• Rá- és alálátás az ívekre (Leonardo - példa)
|
A koponya (arc- és agy-koponya aránya, nézetek, metszet)
Váll-fej-nyak kapcsolatok (Barcsai)
Megfigyelendő: a vállak összetartozó ívének "arc-metszése".
|
Az arc részei
|
Általános törvényszerűségek: fő-arányok (szimmetria, síkmetszetek, a fül-orr sávja)
Mérő-egységünk: az orr (Sklapokkal burkolt nézetek, beléírható gömb-hármas)
Gömb a gömbben: a szem formája (golyó, a szemhéjjak sisakrostély-szerű külső gömbje, metszetvonal keresése) Szem-helyzetek (nyitott, zárt, félig nyílt)
Az alsó harmad: ajkak és áll (szimmetrikusan építkezzünk)
Az áll formája (állkapocs, toka, ádámcsutka)
A felső harmad: a homlok rejtett gömbjei
Haj-tan (sisak, úszósapka, fonatok, szalagok)
Fő- és mellékformák (síkok), egyéb illeszkedő formák, felületek ábrázolása (szemöldök-eresz, pofacsont, állkapocs, izmok) - A rajzolási sorrend kérdése
A karakter (a Picasso-féle beforgatott profil keresése)
|
Kompozíció
|
Háttér, gallér, ruházat, vállak - oldalmezők, tekintet, arckifejezés, stb.
Kiegészítő környezetre mindig szükségünk van, hogy leolvasható legyen a fej-tartás!
|
Technikák
|
• Tiszta-vonalas fejrajzok
• A vonalháló-rétegek sorrendje
• Tónusozás: ceruzák, szén, sanguine, kréta, tus
• Fények kiemelése (Csúcs-fény, radír-fény)
• Nem-fehér (szines) alapok előnyei
• Nedves technika: a lavírozás
|
|
Alaktan (4-5)
|
A) Gipsz - B) Élő model
|
• Inspiráló művészettörténeti előképek
• Elméleti rész (Tengelyek és Forgástestek)
• Minták és technikák
• Technikai bemutató
• Önálló munka, természet utáni rajzolás (kontraposztó) |
|
A figura szerkezete (tengelyek, hengerek, egyszerűsített kapcsolatok)
|
• Történeti példázatok
• Elméleti rész
• Minták
• Technikai bemutató
• Önálló munka, természet után
|
|
|
|
|
|
|
Öltözetek (6)
• Elmélet (Drapéria-tan)
• Minták és technikák
• Természet-utáni kelme-rajzolás
• Részletek otthoni feldolgozása
Mozdulatok (7-9)
(Álló, ülő, fekvő helyzetek)
• Minták (A "gyors-rajzolás" módszere)
• Természet utáni lapok
• Gyűjtőmunka és helyszíni vázlataink tiszta-vonalas átfogalmazása (Zárófeladatként csoportkép-kollázs készül a krokik feldolgozásával) |
|
|
Tevékenységek, lelkiállapotok (10-11)
(Jellemző mozdulatokkal ill. jelképes eszközökkel történő rajzbeli kifejezése)
|
• Történeti példák
• Minták
• Technikai bemutató
• Önálló munka, természet után
• Gyűjtőmunka, részletek
Nedves technikák (12)
(Lavírozás, fehér kiemelések)
• Történeti példák és saját minták
• Technikai bemutató
• Önálló munka, természet után
A tömeg ábrázolása (13)
(Középület-belsők, külső helyszín)
• Történeti előképeink
• Saját minták
• Önálló vázlatok
• Gyors-rajzolási kísérletek
|
|
|
|
|
|
© Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768
|
|