Megfigyelések
Szerkesztések
Külső feladatok
Kurzusok
¤ Mérnökórák
¤ Felületek és Anyagok
¤ Alakok és Mozdulatok
Tanulmányok |
|
|
FELÜLETEK ÉS ANYAGOK
Tisztavonalas Grafikája
(Kurzus Harmadéves Építészhallgatóknak)
|
|
|
|
1. Bevezető előadás (Célkitűzések, kurzusunk módszere; mintalapok és technikák; a féléves feladat-sor füzete, címlap-tervezés, fej- és lábléc, grafikai kelléktárunk)
2. Alapformák (Szögletes és íves testek - természetes és épített megjelenéseik)
3. Árnyékok (Önárnyék, vetett-árnyék, a vonal-menti tónus mint " Helyi Kontraszt")
4. Fényhatások (Csúcsfény, peremfény, reflex-fény; direkt- és szórt fények, ellenfény, súrolt fény; természet- es és mesterséges megvilágítások)
5. Különleges jelenségek (Csillogás, tükröződés, átlátszóság, árnyékok halmozódása)
6. Anyagfajták egyszerű formákon (fém, üveg, kő, tégla, cserép, kerámia, agyag, homok, fa, bőr, papír, gipsz, gumi, műanyag, stb. ellentét-párok vizsgálata)
7. Felületek összehasonlítása (sima, rovátkolt, fonott, hullámos, mintás, vésett, stb. anyagfajták eredeti és megmunkált változatai)
8. Burkolatok (Áruház-belsőtér példája)
9. Vetület-helyreállítások ( Szabadkézi árnyékszerkesztéssel)
10. Térsíkok grafikus megjelenítése
11. Színes grafikák ( "Színezés szín nélkül")
12. Részletlapok (Természet után készített, önálló tanulmányok)
13. Zárófeladat (Összetett beállítás)
14. Félév-közi alkotásaink A/4-es füzetben való dokumentálása
|
Házi feladatok:
|
• Lakószoba-belső (alaprajz, falnézetek, perspektíva, anyagok kiemelése)
• Villa-külső (homlokzatok anyagai, nézet, metszet-profil, perspektíva)
• Középület belső (burkolatok, részletek, távlati kép)
• Középület-külső (esti és nappali megjelenítéssel)
• Növény-ábrázolás (fa, sövény, virág, termés, organikus formák)
• Árnyékszerkesztés (vetületek révén; a kocka térátlója mint fénysugár)
|
Általános óravázlat
|
|
Lipchitz - szobor a Kinkead Múzeumban Urbana - Champaign 2001 (filctoll)
|
|
I . A Téma körüljárása
• Művészettörténeti előzmények
• Kapcsolódó elméleti háttér-ismeretek
II . Eszközök és módszerek bemutatása
• Rajzok, kísérletek saját gyűjteményemből
• Kipróbált technikák demonstrációja
III . Feladatok, konzultáció
• Helyszíni gyakorlat
• Önálló munka |
|
|
RÉSZLETES ÜTEMTERV
|
I . ALAPFORMÁK
|
Szögletes és íves testek - Természetes és épített megjelenéseik
|
A Téma körüljárása
|
• Művészettörténeti példák
• Elméleti háttér-ismeretek (Vetületek, takarásos perspektíva, térsíkok)
|
Demonstráció
|
• Minták saját archívumomból
• Bemutatandó technikák (Ceruza, tus, vastag irónok, filctoll, mártogatós toll, ecset, pasztell, pitt-kréta, akvarell, guache, vegyes próbálkozások)
|
Kapcsolódó feladatok
|
• Helyszíni gyakorlat (Szögletes testek háttérrel, bútorok)
• Önálló tanulmány (Forgástestekből felépítendő kompozíció)
|
Címlap és a betűk kiértékelése, konzultáció
|
II . ÁRNYÉKOK
|
• Példák a Szakirodalomból
• Elméleti háttér-ismeretek (Ön- és vetettárnyék, a "Helyi Kontraszt")
• Saját minták elemzése
• Bemutatandó eljárások:
¤ vastag ceruzák
¤ szines ceruzák
¤ szén, préselt szén
¤ pitt-kréta, sanguine, szürke skála
¤ golyóstoll, csőtoll, vágott hegyű toll
¤ nedves technika, ecset, rongy, szivacs
|
• Közös helyszíni rajz-gyakorlat
• Önálló tanulmány készítése - választható témák:
¤ A - gyertyaláng,
¤ B - lámpaernyő (falra vetített képével együtt)
|
|
F.L. Wright lakóháza, Oak - Park, Chicago 2001 (filctoll) |
|
|
III . FÉNYHATÁSOK
|
• Inspiráló művészettörténeti példák felidézése
• Elméleti rész
¤ csúcsfény, peremfény, reflex-fény;
¤ direkt- és szórt fények,
¤ ellenfény, súrolt fény;
¤ természetes ill. mesterséges megvilágítások
• Hozott minták áttekintése, értékelés
• Bemutatandó technikák (Fehér kiemelések, nem-fehér alapok)
• Helyszíni gyakorlat (a "Fényvadászat" jegyében)
• Önálló munka (Többféle technikával feldolgozandó Lakótér-belső)
|
|
Bognar Botond professzor úr nappalija, Urbana-ban, 2001 (filctoll)
|
|
|
IV . KÜLÖNLEGES JELENSÉGEK
(Tükröződés, átlátszóság)
|
A Téma Körüljárása
• Művészettörténeti idézetek
• Elméleti háttér-ismeretek (Fénytörés, tükörkép-szerkesztés, takarás, térsík-tagolás módozatai, több- fényűség, árnyék az árnyékban)
Demonstráció
• Minták saját archívumomból
• Bemutatandó technikák
Kapcsolódó feladatok
• Helyszíni gyakorlat (Tükör-sarok leképezése)
• Önálló munka (Függönyfal-részletek, üvegfalak)
Előző feladat kiértékelése
|
|
Krannert - Múzeum (Kinkead - pavilon), UIUC - Campus-ban, 2001 (filctoll)
|
|
|
V . ANYAGOK ÉS FORMÁK
|
|
• Előzmények (Németalföldi csendélet-festők)
• Elméleti ismeretek (Hogyan jelennek meg különféle anyagok az alap-formákon?)
• Minták saját archívumomból
• Technikák ( "Csendélet" )
• Helyszíni gyakorlat (kosár-fonat, kötél-köteg)
• Önálló munka: Ellentét-párok táblázatos, összefoglaló vizsgálata (Választható anyagok: fém, üveg, kő, beton, műkő, tégla, cserép, kerámia, agyag, homok, fa, bőr, műbőr, papír, gipsz, gumi, műanyag, növényi anyagok grafikus kölcsönhatásairól)
A féléves munkafüzet középső (dupla) lapjának oszlopai: "FORMÁK"
• Szögletes formák (síkok és peremek)
• Íves formák (henger és gömb)
• Megjelenéseik (természetes és épített)
A középső lap vízszintes sorai: "ANYAGOK"
Válaszunk magunknak háromféle anyagot s kísérletezzük ki türelmesen a felsorolt egyszerű formákon való grafikai megjelenítésük lehetőségeit!
|
ANYAGOK
|
FORMÁK
|
Szögletes formák |
Íves formák |
Megjelenéseik |
síklap |
perem |
henger |
gömb |
eredeti |
épített |
Bőr, gumi |
|
|
|
|
|
|
Műanyag |
|
|
|
|
|
|
Gipsz, vakolat |
|
|
|
|
|
|
Cserép, kerámia |
|
|
|
|
|
|
Tégla |
|
|
|
|
|
|
Papír |
|
|
|
|
|
|
Élő, növényi |
|
|
|
|
|
|
Beton |
|
|
|
|
|
|
Kő |
|
|
|
|
|
|
Fém |
|
|
|
|
|
|
Üveg |
|
|
|
|
|
|
Fa |
|
|
|
|
|
|
Textil, vászon |
|
|
|
|
|
|
|
|
VI . FELÜLETEK
|
• Művészettörténeti előzmények (Vázaképek)
• Háttér-ismeretek (Réteg- és esésvonalak, felületkövető vonalháló)
Demonstráció
• Minták saját archívumomból
• Bemutatandó technikák (lavírozás, ecsetek, fehér tempera)
Kapcsolódó feladatok
• Helyszíni gyakorlat (Egy homlokzat-képző építészeti elem általános, vésett, domború, homorú alternatívája)
• Önálló gyűjtőmunka, tus-technikával (Különböző felületek grafikája, egy választott formához kötve, pl. ugyanaz a használati tárgy síma, recézett, fonott, hullámos, mintázott változatban.)
|
|
Fogadóépület és Levéltár, UIUC
2001 (tollrajz)
|
|
|
VII . BURKOLATOK GRAFIKÁJA
|
• Művészettörténeti példák (Függőleges, vízszintes, ill. ferde síkok)
• Elméleti rész (Rajzolási sorrend, vonal- perspektíva, vezérsík, iránypont, a szemsík megállapítása, a szerkezeti ferdék hierarchiája, aránymérés, vonalmenti tónus mint " Helyi kontraszt", anyag-színek grafikus kifejezése)
Demonstráció
• Saját minták (középületek)
• Képkivágás-kereső technikák
Feladat
• Külső helyszíni gyakorlat (Áruház-belső)
• Önálló befejező munka (kidolgozás realista megközelítéssel)
|
|
Gustavo Romero Beethoven-t játszik a Smith - Hall-ban, UIUC, 2001 (filctoll)
|
|
|
VIII . PERSPEKTÍVA HELYREÁLLÍTÁSA VETÜLETEKBŐL
|
|
IX . TÉRSÍKOK GRAFIKÁJA
|
• Művészettörténeti minták (Leonardo donjon-jai)
• Háttér-ismeretek (Levegő-perspektíva, vonal-megszakítások, tónus-rétegek)
• Minták saját archívumomból
• Technikák (Térsíkok grafikai megjelenítése, kollázs)
• Helyszíni gyakorlat
• Önálló gyűjtő-munka, egy szabadon választott építészeti elem köré szerkesztve
|
|
Orchard Down - családosok lakóegyüttese Urbana-ban, 2001 (filctoll)
|
|
|
X . GRAFIKUS SZINEZÉSEK
|
• Művészettörténeti előképek gyűjtése
• Kiegészítő ismeretek a Színekről (Lehetőségeink a sokszorosítás határain belül)
• Technikai bemutató (fehér kiemelések, "Szinezés szín nélkül", kasírozás)
• Fény-kiemelési gyakorlatok (Ehhez szükségünk lesz néhány, előkészített lapra: Másoljuk át, nem-fehér alapra, valamelyik korábbi, vonalas rajzunkat, pl. az Áruház-belsőt!)
|
|
Bofill - tornya Chicago-ban, 2001 (filctoll)
|
|
|
|
|
© Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768
|
|