Megfigyelések



   Szerkesztések


   Külső feladatok



   Kurzusok

  ¤ Mérnökórák
 
¤ Felületek és Anyagok
 
¤ Alakok és Mozdulatok


   Tanulmányok
 

FELÜLETEK ÉS ANYAGOK

Tisztavonalas Grafikája
(Kurzus Harmadéves Építészhallgatóknak)

 
ÁTTEKINTÉS


  1.     Bevezető előadás (Célkitűzések, kurzusunk módszere; mintalapok és technikák; a féléves feladat-sor            füzete, címlap-tervezés, fej- és lábléc, grafikai kelléktárunk)

  2.      Alapformák (Szögletes és íves testek - természetes és épített megjelenéseik)

  3.      Árnyékok (Önárnyék, vetett-árnyék, a vonal-menti tónus mint "Helyi Kontraszt")

  4.      Fényhatások (Csúcsfény, peremfény, reflex-fény; direkt- és szórt fények, ellenfény, súrolt fény; természet-            es és mesterséges megvilágítások)

  5.      Különleges jelenségek (Csillogás, tükröződés, átlátszóság, árnyékok halmozódása)

  6.      Anyagfajták egyszerű formákon (fém, üveg, kő, tégla, cserép, kerámia, agyag, homok, fa, bőr, papír,             gipsz, gumi, műanyag, stb. ellentét-párok vizsgálata)

  7.      Felületek összehasonlítása (sima, rovátkolt, fonott, hullámos, mintás, vésett, stb. anyagfajták eredeti és             megmunkált változatai)

  8.      Burkolatok (Áruház-belsőtér példája)

  9.      Vetület-helyreállítások (Szabadkézi árnyékszerkesztéssel)

10.      Térsíkok grafikus megjelenítése

11.      Színes grafikák ("Színezés szín nélkül")

12.      Részletlapok (Természet után készített, önálló tanulmányok)

13.      Zárófeladat (Összetett beállítás)

14.      Félév-közi alkotásaink A/4-es füzetben való dokumentálása


Házi feladatok:

     •     Lakószoba-belső (alaprajz, falnézetek, perspektíva, anyagok kiemelése)
     •     Villa-külső (homlokzatok anyagai, nézet, metszet-profil, perspektíva)
     •     Középület belső (burkolatok, részletek, távlati kép)
     •     Középület-külső (esti és nappali megjelenítéssel)
     •     Növény-ábrázolás (fa, sövény, virág, termés, organikus formák)
     •     Árnyékszerkesztés (vetületek révén; a kocka térátlója mint fénysugár)


Általános óravázlat



Lipchitz - szobor a Kinkead Múzeumban Urbana - Champaign 2001 (filctoll)
I . A Téma körüljárása

•     Művészettörténeti előzmények

•     Kapcsolódó elméleti háttér-ismeretek

II . Eszközök és módszerek bemutatása

•     Rajzok, kísérletek saját gyűjteményemből

•     Kipróbált technikák demonstrációja

III . Feladatok, konzultáció

•     Helyszíni gyakorlat

•     Önálló munka



RÉSZLETES ÜTEMTERV


I . ALAPFORMÁK

Szögletes és íves testek - Természetes és épített megjelenéseik


A Téma körüljárása

     •     Művészettörténeti példák
     •     Elméleti háttér-ismeretek (Vetületek, takarásos perspektíva, térsíkok)

Demonstráció

     •     Minták saját archívumomból
     •     Bemutatandó technikák (Ceruza, tus, vastag irónok, filctoll, mártogatós toll, ecset, pasztell, pitt-kréta,            akvarell, guache, vegyes próbálkozások)

Kapcsolódó feladatok

     •     Helyszíni gyakorlat (Szögletes testek háttérrel, bútorok)
     •     Önálló tanulmány (Forgástestekből felépítendő kompozíció)

Címlap és a betűk kiértékelése, konzultáció


II . ÁRNYÉKOK


     •     Példák a Szakirodalomból
     •     Elméleti háttér-ismeretek (Ön- és vetettárnyék, a "Helyi Kontraszt")
     •     Saját minták elemzése
     •     Bemutatandó eljárások:
               ¤     vastag ceruzák
               ¤     szines ceruzák
               ¤     szén, préselt szén
               ¤     pitt-kréta, sanguine, szürke skála
               ¤     golyóstoll, csőtoll, vágott hegyű toll
               ¤     nedves technika, ecset, rongy, szivacs


     •     Közös helyszíni rajz-gyakorlat
     •     Önálló tanulmány készítése - választható témák:
               ¤     A - gyertyaláng,
               ¤     B - lámpaernyő (falra vetített képével együtt)



F.L. Wright lakóháza, Oak - Park, Chicago 2001 (filctoll)



III . FÉNYHATÁSOK


     •     Inspiráló művészettörténeti példák felidézése
     •     Elméleti rész
               ¤     csúcsfény, peremfény, reflex-fény;
               ¤     direkt- és szórt fények,
               ¤     ellenfény, súrolt fény;
               ¤     természetes ill. mesterséges megvilágítások

     •     Hozott minták áttekintése, értékelés
     •     Bemutatandó technikák (Fehér kiemelések, nem-fehér alapok)

     •     Helyszíni gyakorlat (a "Fényvadászat" jegyében)
     •     Önálló munka (Többféle technikával feldolgozandó Lakótér-belső)



Bognar Botond professzor úr nappalija, Urbana-ban, 2001 (filctoll)



IV . KÜLÖNLEGES JELENSÉGEK

(Tükröződés, átlátszóság)


A Téma Körüljárása

     •     Művészettörténeti idézetek
     •     Elméleti háttér-ismeretek (Fénytörés, tükörkép-szerkesztés, takarás, térsík-tagolás módozatai, több-             fényűség, árnyék az árnyékban)

Demonstráció

     •     Minták saját archívumomból
     •     Bemutatandó technikák

Kapcsolódó feladatok

     •     Helyszíni gyakorlat (Tükör-sarok leképezése)
     •     Önálló munka (Függönyfal-részletek, üvegfalak)

Előző feladat kiértékelése



Krannert - Múzeum (Kinkead - pavilon), UIUC - Campus-ban, 2001 (filctoll)



V . ANYAGOK ÉS FORMÁK


•     Előzmények (Németalföldi csendélet-festők)

•     Elméleti ismeretek (Hogyan jelennek meg különféle anyagok az alap-formákon?)

•     Minták saját archívumomból
•     Technikák ( "Csendélet" )

•     Helyszíni gyakorlat (kosár-fonat, kötél-köteg)
•     Önálló munka: Ellentét-párok táblázatos, összefoglaló vizsgálata (Választható anyagok: fém, üveg, kő, beton,        műkő, tégla, cserép, kerámia, agyag, homok, fa, bőr, műbőr, papír, gipsz, gumi, műanyag, növényi anyagok        grafikus kölcsönhatásairól)


A féléves munkafüzet középső (dupla) lapjának oszlopai: "FORMÁK"

     •     Szögletes formák (síkok és peremek)
     •     Íves formák (henger és gömb)
     •     Megjelenéseik (természetes és épített)

A középső lap vízszintes sorai: "ANYAGOK"

Válaszunk magunknak háromféle anyagot s kísérletezzük ki türelmesen a felsorolt egyszerű formákon való grafikai megjelenítésük lehetőségeit!


ANYAGOK



FORMÁK

Szögletes formák
Íves formák
Megjelenéseik
síklap
perem
henger
gömb
eredeti
épített
Bőr, gumi            
Műanyag            
Gipsz, vakolat            
Cserép, kerámia            
Tégla            
Papír            
Élő, növényi            
Beton            
           
Fém            
Üveg            
Fa            
Textil, vászon            



VI . FELÜLETEK


•     Művészettörténeti előzmények (Vázaképek)
•     Háttér-ismeretek (Réteg- és esésvonalak, felületkövető vonalháló)

Demonstráció

•     Minták saját archívumomból
•     Bemutatandó technikák (lavírozás, ecsetek, fehér tempera)

Kapcsolódó feladatok

•     Helyszíni gyakorlat (Egy homlokzat-képző építészeti elem általános, vésett, domború, homorú alternatívája)
•     Önálló gyűjtőmunka, tus-technikával (Különböző felületek grafikája, egy választott formához kötve, pl. ugyanaz       a használati tárgy síma, recézett, fonott, hullámos, mintázott változatban.)



Fogadóépület és Levéltár, UIUC 2001 (tollrajz)



VII . BURKOLATOK GRAFIKÁJA


•     Művészettörténeti példák (Függőleges, vízszintes, ill. ferde síkok)

•     Elméleti rész (Rajzolási sorrend, vonal- perspektíva, vezérsík, iránypont, a szemsík megállapítása, a       szerkezeti ferdék hierarchiája, aránymérés, vonalmenti tónus mint "Helyi kontraszt", anyag-színek grafikus       kifejezése)

Demonstráció

•     Saját minták (középületek)

•     Képkivágás-kereső technikák

Feladat

•     Külső helyszíni gyakorlat (Áruház-belső)

•     Önálló befejező munka (kidolgozás realista megközelítéssel)



Gustavo Romero Beethoven-t játszik a Smith - Hall-ban, UIUC, 2001 (filctoll)



VIII . PERSPEKTÍVA HELYREÁLLÍTÁSA VETÜLETEKBŐL


•     Előzmények (Híres Építészek Rajzai)
•     Vonatkozó elméleti ismeretek ("Saját Tervünk Perspektívája", szabadkézi árnyékszerkesztés, vonalzós és       szabadkezes módszerek összevetése)
•     Az Első Szabadon Választott Szabadkézi Kocka felvétele, "Átlós módszer"
•     Látványterv-példák (Pályázatok és megrendelők)
•     Vetület-helyreállítási gyakorlatok, választott szemsíkkal
•     Szabadkézi szerkesztések
•     Görög-kereszt alakú alaprajz fölé emelt kockaháló



IX . TÉRSÍKOK GRAFIKÁJA


•     Művészettörténeti minták (Leonardo donjon-jai)
•     Háttér-ismeretek (Levegő-perspektíva, vonal-megszakítások, tónus-rétegek)
•     Minták saját archívumomból
•     Technikák (Térsíkok grafikai megjelenítése, kollázs)
•     Helyszíni gyakorlat
•     Önálló gyűjtő-munka, egy szabadon választott építészeti elem köré szerkesztve



Orchard Down - családosok lakóegyüttese Urbana-ban, 2001 (filctoll)



X . GRAFIKUS SZINEZÉSEK


•     Művészettörténeti előképek gyűjtése
•     Kiegészítő ismeretek a Színekről (Lehetőségeink a sokszorosítás határain belül)
•     Technikai bemutató (fehér kiemelések, "Szinezés szín nélkül", kasírozás)
•     Fény-kiemelési gyakorlatok (Ehhez szükségünk lesz néhány, előkészített lapra: Másoljuk át, nem-fehér       alapra, valamelyik korábbi, vonalas rajzunkat, pl. az Áruház-belsőt!)



Bofill - tornya Chicago-ban, 2001 (filctoll)
 
 

 © Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768