Megfigyelések
Szerkesztések
Külső feladatok
Kurzusok
Tanulmányok
¤ Phd - Disszertáció
¤ Új Magyar Építőművészet-beli cikk (1998)
¤ "Utcarajzok szerkezeti felépítése" (2oo2)
¤ "Fulbright-ösztöndíjjal Amerikában" (2oo2)
¤ "Tónus a vonal mentén - a Helyi Kontraszt"
¤ Káoszból rend
¤ Küszöbszintek
|
|
|
KÁOSZBÓL REND
Kompozíciós eszköztárunk
Elemes tér-építés részleges beállítás alapján
|
|
|
|
1.Sir John Soane: Rotonda - Bank of England (London) 1788-1804
|
|
Kulcs-szavak: alap-sík, elemi forma, ellenpont, forma-készlet, főmotívum, funkció, kompozíció, legnagyobb közös osztó, modulháló, rendszer, ritmus, sorolás, szerkezeti alapvonal-háló, szimmetria. |
|
FELADAT: Részleges beállítás kiegészítésével tervezzünk belső teret, s ábrázoljuk azt alacsony horizontú perspektívában! |
|
Rajztermünk lépcsőzetes pódiumán, szabadon felhalmozva, különböző modell-testek szerepelnek, így pl.: álló és fekvő helyzetű, egész ill. feles méretű hasábok, váz-szerkezetű és tömör kockák, félkockák, keretes (demonstrációs) tábla, hengerek. melyek mind valamilyen tér-építészeti elemet képviselnek (pl. oszlop, gerenda, kiváltó, lépcső, parapet, mellvéd, födém, stb.).
Az ilyen jellegű feladatnál gyakori hiba a kompozíció egyszerű lemásolása. Ne vesszünk el a kockológia részleteiben! Lépjünk túl a látvány gépies utánzásán, s szabaduljunk meg a kockológia kötöttségeitől! Egy szokványos rajztermi beállítás idomaiban nehéz felismerni a szabadon tervezendő belső tér alkotórészeit, amíg csak közönséges tárgy-rajz egymásra dobált elemeit látjuk magunk előtt. Csoportosítsunk és egyszerűsítsünk! |
|
Az idei kompozícióban a következő motívumokat különíthetjük el:
• Kiskockákból összerótt álló hasábok (mint oszlopok)
• Oszlopközök (kiskocka-egységben kiszámolható a keret-táv)
• Vízszintes gerenda (feles hasáb képviseli)
• Lépcsőzetes rajztermi padlat (kiegészítve előlépcső-hasábbal)
• Keresztbeállított váz-kocka (mint mellvéd)
• Szűkülő oszlopközök, maradvány-oszlopok
• Konzolosan kiugró elem (falgerenda, korlát)
• Vízszintes lefedést jelző demonstrációs panel
• Álló hengerek (a hasáb szögleteinek lefaragására inspirál) |
|
Nyugati kultúránkban a belső teret elsősorban a falak, a mennyezet és a padozat határoló síkjai révén jeleníthetjük meg. A teret első lépésben egy olyan nagy-kocka belsejeként értelmezzük, amelyet négyzethálóval osztott lapok határolnak. A nagy-kocka függőleges és vízszintes alapsíkjaihoz illeszkednek az eltérések variációi: ferde síkok (lejtők), íves felületek, áttörések, nyílások, tagozatok, lépcsők, bordázatok, díszítmények, stb.
Vegyük végig - ellentét-párok felsorolásával - a térhatároló síkok néhány változatát:
FAL - A térhatárolás függőleges síkja lehet pl. tömör vagy nyitott, sima vagy tagolt, zárt vagy átjárható, rakott fal vagy árkádos oszlopsor.
PADLAT - A térhatárolás alsó síkja lehet pl. vízszintes vagy lépcsőzetes, lejtős, hálós vagy átlós, intarziás vagy más mintával díszített burkolatú, tükröződő, stb.
MENNYEZET - A térhatárolás felső síkja lehet pl. sík vagy bordás, ferde vagy ívelt, áttört vagy boltozatos, bevilágított vagy csilláros, tetőfelépítménybe torkolló, stb. |
|
Kiegészítő elemek - Épített környezetünk valódi anyagokból és szerkezetekből tevődik össze. Körbepillantva, számos kiegészítő formát észlelhetünk: szegély, tagozat, díszítmény, küszöb, párkány, szemöldök, keret, fülke, félpillér, stb. Az ilyen és hasonló motívumok alkalmazása teszi gyakorlatiassá elméleti tér-megjelenítésünket.
Válogassunk történeti példákból! Tanulmányozzuk híres terek összetevőit!
• Példa a FAL-ra: Ronchamp,Notre Dame du Haut (Le Corbusier)
• Példa a MENNYEZET-re: Roma, Palazzetto dello Sporto (Nervi)
• Példa ÍVES FELÜLETEKRE: London, Bank of England (Soane) |
|
A tervezéshez szükségünk lesz valamilyen rendszerre. A véletlenszerűen egymás mellé került rajztermi idomokat a beállítás vázolása során először lajstromba vesszük. Az elemeket térbeli helyzetük, feltételezett funkciójuk szerint csoportosítjuk. A tér-építés szempontjából elsőrendű részeket kiemeljük (pl. oszlopok, oszlop-közök).
Az összetevők helyzetének pontosabb megismerése céljából szükségünk lehet a test-csoport körbejárása is. Így tisztázódik az egész és a részek viszonya. A tér-közök arányszámmal kifejezhetőkké válnak, amikor megleljük a beállítás legnagyobb közös osztóját (pl. a kiskocka-egységet). A kínálkozó modulháló berajzolása segíti a távlati kép felszerkesztéséhez szükséges kocka-rács felismerését. A távlati rajzzal egyidejűleg vázoljuk fel a látványhoz tartozó vetületeket is! Tervezni vetületi rajzokon általában könnyebb.
Az előkészítés közben szétválogatjuk az adott forma-készletet. Az alaprajzon (vagy a metszeten) hangsúlyozottan szereplő, esetleg megismétlődő elem-csoportban felismerhetjük a főmotívumot. Idézett példánkon ilyen pl. az oszlopokból és gerendából álló keret ill. az ehhez tartozó lépcsős padló egy szakasza. |
|
Tekintsük át kompozíciós eszköztárunkat:
• Elemek csoportosítása
• Felület-váltások, tagolás
• Fény-árnyék-hatások
• Fokozás
• Forgatás
• Kontraszt (ellenpont)
• Lépcsőzés
• Ritmus (ismétlés)
• Sorolás
• Szimmetria
• Tükrözés |
|
|
2. L. Nervi: Palazzetto dello Sporto, Roma, 1956
|
|
Fentieken túl, gondoljunk még az alábbiakra is:
• Funkció - szerkezet - anyag egysége
• Elemi formák (sematikus metszet mozgatása)
• Történelmi stílusok, dekoráció
• Szerkezeti akrobatika
• Organikus formák
• Mutációk, variációk, szabálytalanságok
• Épített rész és környezet viszonya |
|
Tér-építő feladatunknak könnyebben végére járunk, ha tervezés közben - a beállítás sugallatára - valamilyen hasznos funkciót is kitalálunk (pl. fogadóterem, torna-csarnok, díszterem, templombelső, reprezentatív folyosó, lakosztály, kiállítótér, étterem, szálloda-belső, oszlopcsarnok, konferencia-tér, stb.). |
|
ÖSSZEFOGLALÁS |
|
(1) A valóság vázlatos feltérképezése közben kiválasztunk néhányat a felkínált építészeti motívumok közül, majd
(2) ezeket saját rendszerbe foglalva, valamilyen képzelt funkcióra gondolva, új teret építünk.
A nézőpontunkhoz tartozó perspektíva szerkezeti felépítését úgy ellenőrizhetjük, hogy gondosan mérlegeljük a hátsó négyzetlapok hihetőségét. Ezért fontos a takart élek vázlatos berajzolása is. Konstrukciónk sikere általában a közeli kockatorony helyességén múlik. A tervezés folyamán, majd később a felületosztás és az anyagjelölés fázisában is bizton támaszkodhatunk szerkezeti alapvonal-hálónk rész-osztásaira. |
|
|
3. Le Corbusier: Notre Dame du Haut, Ronchamp. 1950-55
|
|
|
|
© Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768
|
|