Megfigyelések



   Szerkesztések


   Külső feladatok



   Kurzusok


   Tanulmányok

  ¤ Phd - Disszertáció
  ¤ Új Magyar Építőművészet-beli cikk (1998)
  ¤ "Utcarajzok szerkezeti felépítése" (2oo2)
  ¤ "Fulbright-ösztöndíjjal Amerikában" (2oo2)
  ¤ "Tónus a vonal mentén - a Helyi Kontraszt"
  ¤ Káoszból rend
  ¤ Küszöbszintek
 

UTCARAJZOK
SZERKEZETI FELÉPÍTÉSE


Szerkezeti Felépítéséről
(Harmadéves Építészhallgatókkal a Budai Várban)

 
Kulcs-szavak: ablaksáv-ablaksor, aránymérés, egyszerű geometriai formák, főiránybeli vetítések, függőleges skála, helyi kontraszt, képsík-felbontásos módszer, képsík-mozaik, "köztes" ferdék, mérőképsík, mértékadó (szélső) ferdék, kezdőskálák részlet-halmozással, szerkezeti alapvonal-háló, törtvonalú utcafal, vezérsík.



Bevezetésképpen tekintsünk át néhány utcarajz-típust az utca vonal-vezetése ill. a szemlélő nézőpontja szerint csoportosításban!



1. ábra: Szabályos hálózat, egy iránypont, teresedő utca széles, hátsó vezérsíkkal
(Szeged - 1968)
  2. ábra: Egyoldalas, egyenes vonalú utcafal, közeli vezérsíkkal (Eger - 1985)




3. ábra: Féloldalas, ívelt, több iránypontos utcafal
(Pirani kikötő - 1972)







4. ábra: Többoldalas, törtvonalú, lejtős utca
(Prága - 1966)




5. ábra: Kétoldalas, egy iránypontos, lejtős utca, távoli vezérsíkkal
(Stockholm, Seavagen - 1973)
6. ábra: Egy iránypontos utca, közeli és távoli vezérsíkkal (Stockholm - 1973)



7. ábra: Hegyesszögű utca-sarok, több irányponttal (Koppenhága, Nyhavn - 1983)

8. ábra: Hátsó és középső vezérsík, törtvonalú, lejtős többszintes utca-hálózat, magas horizonttal
(Stockholm, 1973)



Kompozíció

     Az utcarajz akkor látványos, ha van mélysége. Átlós vonalak a rajz közepébe terelik a szemlélő figyelmét. Lehetőleg olyan nézőpontot válasszunk, amelyből kitekintve mindkét oldalmezőbe jut rövidülő utcafal! Így keretbe foglalható a kép közép-részének főtémája: maga a távolba vesző utca (13-14. ábra).
     A rajz nem egyszerű másolás. Válogassunk hát, mit vegyünk be és mit hagyjunk ki a pillanatnyi valóságból! Bár a szerkesztés araszolva lépegető, "részlet-halmozásos" szakaszában átmeneti szerephez juthatnak autók, táblák, oszlopok, jelek, feliratok is - tanácsos később ezek egy részét visszaszorítani (15. ábra).


Szerkezeti alapvonalháló

     Amikor a valóság geometriájának perspektívikus változásait az ún. képsík-felbontásos módszerrel követjük, akkor a magunk elé képzelt mérőképsíkon könnyen mérhető, "Egyszerű Geometriai Formákra" bontjuk a látványt.
Ha nem adódik képsíkunkkal párhuzamos, torzulás-mentes "Vezérsík"     , mértékadó (szélső) ferdéink dőlés-méréséhez először néhány függőleges skálát kell építenünk. Alkalmas mérce kínálkozik erre pl. valamelyik közeli ablaksávban, vagy egy épület-sarok osztásai mentén.



Analógia a "Folyosó"-rajzolással

Hasonlóságok:


     •     Vezérsík
     •     Horizont
     •     Függőleges skála
     •     Mértékadó ferdék
     •     Vetítések


9. ábra:
Az Úri utca dél felé nézve ( Lenke utcai sarok)        
Kompozíciós szerkezeti vázlat.
"Az erkély is vezérsík."    
 
Különbségek:


     Kanyargó utca esetében a homlokzatok sokszögű helyszínrajzra illeszkednek. Az utcafalak törtvonal mentén sorakoznak. Ebből következően az iránypontok megsokasodnak. Minden homlokzathoz saját enyészpont tartozik.
     Vizsgáljuk meg, hogy hogyan torzul perspektívában egy szabályos homlokzat-mező a horizont változásának függvényében (11. ábra). Szemből nézve az eresz és a lábazat vízszintes. (Lejtős utca esetében a lábazati mezőt - utólag - egy olyan derékszögű háromszöggel egészítjük ki, amelynek kisebbik befogója a járdavonalnak a vízszintes síktól való eltérését tartalmazza.) Perspektívában a homlokzat szabályos négyszögéből képsíkunkon trapéz lesz. A szélső ferdék pontos megrajzolása a szerkezeti váz felépítésének legkényesebb szakasza. Az eresz-alálátások ill. a lábazati rálátások mértéke a nézőpont és a homlokzat viszonyától függ. A szemsík helye döntő jelentőségű! Utcaszinten állva a lábazati él laposabbnak látszik, mint a legfelső födém-perem.

     Utcarajz nincs homlokzatrajz nélkül. Vizsgáljuk meg egyenként a törtvonalú utcafal összetevőit! Hogyan módosítja a távlat eredetileg szabályos vonalhálójukat?



Az egyszerűsített homlokzat részei


     Szabadkézi rajzban a rövidülő homlokzat részeit célszerű csoportosítani.
     A (vízszintes) ablaksorok párkány- ill. szemöldök-vonalaira érintőket illesztünk. Az így kapott csíkokat összefüggő szalagként kezeljük. Egy-egy szint ablaksora nemcsak a nyílásokból, hanem az ablakok közötti falmezőből is áll.
     "Részlet-halmozásos módszerrel" pl. a homlokzat magassági méretét úgy kapjuk meg, hogy sorra megfigyeljük az egyik közeli ablaksáv (mint függőleges oszlop) alkotórészeit. A nyílásokon kívül az ablaksáv összetevői közé tartoznak még: párkányok, parapetek, az attika és a lábazati mező is. Az épületek sarkánál adódó felület-osztások ill. anyag-váltások is alkalmasak kezdőskála céljaira.

10. ábra: Strasbourg, a Kammerzell-ház - 1975

Példa az ablaksor-ablaksávra ill. a "saroklécre".
     Először a közeli, majd a távoli ablaksávval osztjuk részekre a rövidülő homlokzat trapéz-foltját. Ezután a köztes ablasávok beillesztése következik. Pontosabban szakaszolhatunk, ha az "átlós módszer" szabadkézi szerkesztését alkalmazzuk. Figyeljünk a tengelyekre is!
     Végül a homlokzat egyéb részleteit vázoljuk fel. Ha kevés az időnk, elegendő egyetlen közeli elem-sort alaposan megvizsgálni (azaz a helyszínen vetületeiben is megérteni az osztásokat, az egyes összetevők vastagságát, a kísérő díszítések mintázatát és rendszerét). Jegyzeteink révén az ismétlődések kidolgozásával később is boldogulunk.
     A sikeres otthoni kidolgozás egyik előfeltétele az, hogy még a helyszínen berajzoljuk - első tónusrétegként - az ún. "Helyi Kontraszt"-okat. Más szóval figyelmünkkel letapogatjuk a jelentősebb képsík-mozaikok határvonalait, miközben futólag bejelöljük a vonal sötét oldalát. Most tegyünk különbséget a "fekete" és a "fehér" ablak-szemek között is! (Sötét ablakhoz világos, világos ablakhoz pedig sötét körítő falmező tartozik.) Néhány megfelelő vonallal emlékeztessük magunkat a felület-osztásokra is (13. ábra).
     "Azonnali" tónus keletkezik ott, ahol a távlat miatt vonalas részleteink besűrűsödnek. Így pl. az eresz-tagozatok párhuzamos vonal-nyalábjai összetartanak, vagy a burkolatok felületosztásai hátrafelé rövidülnek.



Mérések - ellenőrzések

     Ha az iránypont helye bizonytalan, "arányméréssel" vizsgáljuk meg a mértékadó ferdék dőlését. A mértékadó ferdék (eresz, lábazat) képezik a szélső szög-szárak. Ezek közé futtatjuk a valóság "köztes vízszinteseit" úgy, hogy azok rendre egy virtuális szög-csúcs (tehát az iránypont) felé tartsanak!
     Utólag a hagyományos szerkesztési eljárással is ellenőriznünk illik a (valóságban párhuzamos) vonal-csoportok összetartását. Keressük meg homlokzatonként a vonatkozó iránypontokat!
     Jelöljük be szemsíkunkat a közeli és a távoli függőleges skálán is! Célszerű megfigyelni sorstársaink fejének a háttérhez viszonyított helyzetét. Horizontunkat oldal-pillantással közvetlen környezetünkhöz (lent állva a földszinti ablaksorhoz, a lábazathoz, vagy más homlokzati osztáshoz) terjesztjük ki.


Tetőidomok kontúrjai

     A homlokzatok megrajzolása után a tetőket az utcafal törtvonalú szalagjára ültetjük fel. Most már van mihez viszonytani a tető-kontúrok töréspontjainak koordinátáit!
     Sarokházaknál a konty-vápa nem párhuzamos az oromfalak szarufa-irányú lejtésével. A térbeli ferdék a valóságban is szöget zárnak be egymással, ezért perspektívában még erősebbnek tűnik az összetartás.


Lejtő ábrázolása - Az utca szélessége

     Lejtős utcát az utcafalak lábazati háromszögeinek (ill. trapézainak) segítségével jelenítjük meg.
     Az utca szélességének ellenőrzésére is használható az említett "részlet-halmozásos" eljárás, amely kiegészíti a szokásos "ceruzás" méréseket. Ez a mellékelt esetben azt jelenti, hogy egyszerűsített befoglaló formákon (pl. az autó-kontúrokon) lépegetve, keresztirányban, közel és távol, a rajz síkjában néhányszor átszeljük az utcát.



Példa a rajzolási sorrendre


11. ábra: Az "Alabárdos"-ház (Országház u.) rövidülő
homlokzata
- A Rajzolási Sorrend-hez.
Rövidülő utcafal első elemének szerkezeti vázlata


     Első vonalként
az ég foltját választom el a földtől. Félszemmel hunyorítva megkeresem a világos háttér és a sötétebb közép- ill. oldal-mezők határait. Ezzel szinte egyidőben (a parkoló autók körvonalain lépegetve) az előtérben felvázolom az utca szélességét is. A képet nagyjából átlósan tagolva fel-sejlenek az elsődleges befoglaló formák (12. ábra).

     A közeli függőleges skálát az "Alabárdos"-ház felém eső sarok-élén állítom fel. Mérőképsíkomat használva, ezen a kőosztáson olvasom le a horizont helyét. Kiválasztom azt a vízszintesen futó fal-hornyot, amelyik éppen párhuzamosnak tűnik (azaz takarásba kerül) a szem-magasságomig emelt rajztábla felső élével.
     A közeli függőleges skálát az "Alabárdos"-ház felém eső sarok-élén állítom fel. Mérőképsíkomat használva, ezen a kőosztáson olvasom le a horizont helyét. Kiválasztom azt a vízszintesen futó fal-hornyot, amelyik éppen párhuzamosnak tűnik (azaz takarásba kerül) a szem-magasságomig emelt rajztábla felső élével.
     A vízszintes skála teremtése a földszinti mezőben kezdődik: egyes állomásait nyílások, közök és feliratok alkotják. Így működik a gyakorlatban "részlet-halmozásos" módszerem. Ebben a műveletben a homlokfal síkjára merőlegesen állított cégér is engem támogat! Hasonlóan a szemközti Kollégium-homlokzattal, ez is a "Vezérsík" része. A felsorolt araszolás eredményeképpen előrajzolódik a kiindulásul választott homlokzat szélességi skálája.

     Az emeleti ablaksor részletei (főleg az attika mező kazettái) véglegesítik az első trapéz szélességi méretét. Általában a legsűrűbb részlet-sávnál érdemes végighaladni a homlokzaton. A "még éppen érthető" legkisebb részlet képezi azt a legnagyobb közös osztót, amellyel a vizsgált szekció tagolható.
     A legszélső ferde függőleges összetevőjének mérése következik. Most végzem az első vízszintes bevetítést rajztáblám felső élével. Az eresz távoli sarkát ahhoz a közeli sarokléchez viszonyítom, amelyik a függőleges skála szerepét játsza. Végre kialakul a trapéz meredek pereme. (Ez az egyenes valójában vízszintes, de mivel a perspektívában összetartónak tűnik, a lap széléhez képest ferde.)
     A homlokzat perspektívikus torzulásának pontos megrajzolása után a hozzátartozó tetőidom töréspontjainak koordinátáit is meghatározom. Más szóval "főiránybeli vetítéseket" végzek. Eddig tartott a rövidülő utcafal első, hozzám közeli alapegységének felvázolása.

     A többi házat (szín vagy méret szerint emlegetve) egymás után szomszédjaihoz illesztgetem, miközben sorban beazonosítom a párkányok és saroklécek metszéspontjait. A kapcsolódó ereszvonalak irányára is ügyelni kell. ("Párhuzamosak-e, vagy szöget zárnak-e be egymással?"). Minden egyes tetőeresz-sarkot célszerű a fenti, vetítéses módszerrel bemérni. Viszonyítási skálaként a korábban megfigyelt homlokzatok hálója szolgáljon.
     Miközben a kémények és a kémény-közök végső helyükre kerülnek, az ég-folt első vonalként felvázolt, sokszögű kontúrja is egyre pontosabb lesz. A kémények közötti mezők lényeges negatív formák az égen. A tetősíkok lejtéséről a kémény-talpak metszésvonala is sokat elárul. A tető-idomok végleges határvonalához további részletek megfigyelésével juthatunk el. A részlet-halmozás újabb stációit ebben a szerkesztési fázisban tetőablakok és oromfalak, anyag- és szín-váltások jelentik. Természet utáni rajzolásnál ezenkívül minden egyéb rész-osztás is alkalmas fogódzó lehet! Azt tapasztaltam, hogy a szabadkézi rajz szerkezeti felépítése során az új vonal "szövődik", azaz valamelyik előző vonal-csoporttal összehasonlítva találja meg pontos helyét a képen.

     Az imént ismertetett rajzolási sorrend saját módszerem körülírása. Lap-széli jegyzeteimet tekintsék tisztelt tanítványaim egyféle belső monológnak. Varázs-recept nincs, ez a kis füzet sem adhat az összes perspektívikus helyzetre érvényes megoldást! Szorgalmas gyakorlással azonban eljuthatunk addig a szintig, amikor majd belülről ráérzünk alkatunknak (és az adott helyzetnek) leginkább megfelelő szerkezet-építő sorrendre.
     Gondoljuk meg, hányféle ösvény vezet fel a csúcsra! Válasszunk hát képességeinkhez illő nehézségi fokot! Az eredmény remélhetőleg kárpótlást nyújt erőfeszítéseinkért. Tiszta vonalrajzban számomra az az igazi sikerélmény, amikor a (bizonytalanul) kezdő első és a (biztosan) beérkező utolsó szerkezeti vonal szinte egy pontban találkozik.





12. ábra: Illusztráció és belső monológ a "Rajzolási Sorrend" c. fejezethezhez.
Rajzolás közben saját szerkezet-építő lépéseimet irogattam fel a lap aljára, mintegy kívülről követve kezem nyomát.



Rajzos válaszok ismétlődő hallgatói kérdésekre

(Hogyan található el az utca szélessége? Hová esik az eltakart járdavonal? Mit tegyünk az autókkal?
Hol kezdjünk? Hogyan tartsuk a lapot? Mennyire dolgozzuk ki rajzunkat a helyszínen?)


     Az utca szélességét a parkoló járművek körvonalainak vázlatos sorozatával rögzítem az előtérben ill. a távoli Vezérsíkban. (Ez a "részlethalmozás".) A baloldali, közeli függőleges skála kocsival takart alsó részét a "ceruzás mérés" szokásos módszerével hasonlítom a tisztán mérhető felső szakasz osztásaihoz. Így alakul ki a járdavonal feltételezett helye. Az egyes járda-szakaszok képzeletbeli meghosszabbítását (mérőkép-síkomon) belefuttatom a kész utcafalba, s távlati képüket az imént megfigyelt metszéspontok segítségével állítom helyre.

13. ábra: Az Országház utca dél felé tekintve.
Törtvonalú utcafalak határolják az oldalmezőket. Az előtérben az átlósan rakott kockakő-burkalatra utaló helyszíni jegyzetem látszik.



     A tetőidomok és a szemközti oromfalak képsík-mozaikjait a homlokzatok szalagszerű felépítése után illesztem a már elkészült vonalhálóhoz. A töréspontok koordinátáit a lap széleivel párhuzamos ("főiránybeli") vetítésekkel állapítom meg.
     Az ilyen festői, tagolt, váltakozó párkány-magasságú utcafalakkal határolt látványhoz inkább a vízszintes (azaz fekvő téglalap-alakú) képkivágás illik. Álló helyzet túl sok égbolt- és előtér-részletezést kívánna.

14. ábra: A Táncsics Mihály utca dél felé nézve
- Kísérő rajz egy szóbeli magyarázathoz. (Tanítványaim kérdezték, hogyan lehet az utca szélességét és a járdavonalak irányát pontosan eltalálni?



ÖSSZEFOGLALÁS


     •     Utcarajz nincsen megfelelő homlokzatrajz nélkül. Tanulmányozzuk ezért a közeli homlok-             zatok osztásrendjét szemből is!
     •     Törtvonalú utcafal esetében minden homlokzathoz saját enyészpont tartozik.
     •     A kontúr-vonalak töréspontjainak koordinátáit főiránybeli vetítésekkel rögzítjük a             kezdőskálákhoz.
     •     Szerkezeti ferdéink dőlés-méréséhez rajzoljunk függőleges skálát (pl. egy közeli épület-             sarok vagy ablaksáv részletezésével)!
     •     Ha az iránypont helye bizonytalan, akkor először a Mértékadó (szélső) Ferdéink             látszólagos dőlését vizsgáljuk meg, majd a "köztes ferdéket" a képzeletbeli szög-             csúcsba futtatjuk.
     •     Utcaszinten állva a lábazati él laposabbnak látszik, mint a legfelső eresz dőlése.
     •     Horizontunk és a látvány viszonyát úgy is tisztázhatjuk, hogy szemsíkunkat oldal-             pillantással egy közeli homlokzat osztásaihoz vetítjük ki.
     •     Szabadkézi rajzban minden új vonal "szövődik", azaz valamelyik régihez viszonyítva találja             meg helyét a képen.



15. ábra: A törtvonalú utcafal szalagja - rövidülő homlokzatok egyszerűsített tagolása.
A mértékadó (szélső) ferdék mint eresz-vonalak egymással való összehasonlítása és a saroklécek osztásai. Az égboltra kirajzolódó kémény-közök negatív rész-foltjai ill "ég-osztás" felhőkkel.

 
 

 © Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768