|
|
TÜKRÖZŐDŐ TORONY-TRIÓ
A szerkezeti rács szélső lapjai
|
|
|
|
|
Kulcs-szavak: alálátás, arány, aránymérés, befoglaló forma, előlap (homloksík), főirány, képtávolság, iránypont, horizont (szemsík), köztes ferde, negatív háromszög, nézőpont, oldallap-metszék, összetartás, rácspont, rálátás, rövidülés, szélső ferde, szerkezeti alapvonal-háló, tárgy-képsík, vetület, vezérsugár. |
|
A szerkezeti alapvonal-hálót átlátszó kocka-rácsként képzeljük el. Ha előbb távolról, majd fokozatosan közeledve tanulmányozzuk ennek a négyzetlapokból összeállított, derékszögű rendszernek perspektivikus torzulásait, akkor azt észleljük, hogy közeledtünkre egyes iránypontok kicsúsznak látókörünkből. Valószínű helyzetükre a szélső ferdék utalnak.
|
|
A TÁVLATI KÉP KELETKEZÉSE |
|
I - Jelenségek: összetartás, rövidülés |
|
Környezetünket négyzethálós síkokra redukáljuk. Vizsgáljuk meg először a padlósík hálóját - egy függőleges síkban tartott négyzetrácson keresztül! Mit látunk?
A hosszanti fúgák összetartanak. Az egyetlen függőlegesnek látszó osztás kimetszi iránypontunkat a horizonton. A széltében futó (vízszintes) fúgák párhuzamosak maradnak, de hátrafelé haladtunkban a közök elfogynak. A horizonttól távolodva a fúgák köze nő. A soronként egyenlő háló-szélességek hátrafelé összeszűkülnek.. A függőlegesnek látszó padló-fúgától távolodva a hosszirányú felület-osztások látszólagos ferdesége fokozódik. Ha rajzunkat a szélső ferdék dőlésével kezdjük, akkor a köztes ferdékhez rész-osztásokkal (interpolálással) juthatunk majd el. A négyzetháló (valóságban párhuzamos) átlói is összetartanak. Az átlók saját iránypontjuk felé futnak. Ezt felhasználva, a padlóháló közeli rácspontjait az első átlóval pontosan megszerkeszthetjük.
|
|
1. ábra: Rácson át rácsodálkozunk a világra...
A padló-háló képe, rácson át.
Csak akkor lesz a centrális projekció (perspektíva) hiteles, ha képsíkunk és vezérsugarunk egymásra közel merőleges. A padló négyzethálóját elemezve, tartsuk rácsunkat függőleges síkban!
|
|
|
|
|
|
2. ábra: A padlóháló részei - egy iránypontos perspektíva |
|
Soronként azonos, hátrafelé szűkülő szélességi osztások, összetartó
hosszanti fúgák, horizont, iránypont, átlós rácspont-szerkesztés.
|
|
I / a - A szemsík kikeresése |
|
Nehéz lenne függőleges mérce nélkül megbecsülni szemsíkunk padlósík feletti magasságát. Ha eredeti padló-hálónk osztásai mentén négyzethálós falakat emelünk, megfigyelhetjük a pozitív ill. negatív sarkoknál a felületi háló változásait. Ahol a valóság vízszintesei egy vonalba esnek (azaz a" cikk-cakk" kiegyenesedik), ott lesz a nézőpontunkhoz tartozó szemsík.
|
|
|
3. ábra: Ahol a cikk-cakk kiegyenesedik... ott a szemsík!
Szemünk előtt, szabályosan tartott teniszütőnk példájánál maradva, az egyik vízszintes húrral is kikereshető a szemsík. Ahol a felületosztás cikk-cakkja a sarok két felén kiegyenesedik, azaz fedésbe hozható egy húrral, ott a szemsík. A horizont magasságát a sarkok tégla-osztása révén is megállapíthatjuk.
|
|
|
II - Előidéző okok: a perspektíva mint centrális projekció |
|
A távlati kép történetében az egyik első ábrázolási probléma a "nyíló ajtó" motívuma volt. (Görög vázaképeken fennmaradt a megoldás.) A reneszánsz művészei - Alberti, Brunneleschi, Dürer és társaik - a szövőszék hálóján átnézve, felfedezték a perspektívában rejlő geometriát. Mi, kései tanítványok, váz-kockákból felépített beállítások segítségével ismerkedünk meg a szerkezeti alapvonal-háló perspektívikus változásainak törvényszerűségeivel.
TÜKRÖZŐDŐ TORONYTRIÓ ÁTLÓVONALBAN
Válasszunk például átlósan sorolt, négyzetes oszlopokat! Állítsuk a modellt tükröződő vízfelületre! Sétáljunk a modell körül! Torony-triónk alkalmasnak tűnik a vonalperspektíva alap-jelenségeinek bemutatására.
A szemlélő és a téma közötti összefüggésben, az előlap (homloksík) és a képsík viszonyát vizsgálva, három alap-helyzetet különböztetünk meg: a párhuzamos (szemközti), a szimmetrikus (átlós) és az általános helyzetet.
|
|
|
|
4. ábra: Alapfogalmak - tükröződő kocka-torony távolról (Iránypontok, szélső lapok
kinagyított torzulása, rálátás, alálátás, szélső ferdék, köztes ferdék bemutatása)
|
|
Két iránypontot egyetlen lapon, egyszerre, csak messziről nézve, apró tárgy esetében találunk meg. Nagyon széles papír kellene, hogy mindkét iránypont ráférjen - vagy nagyon kicsi torony!
AZ ELŐLAP ÉS KÉPSÍK VISZONYA
Az iránypontok száma a szemlélő helyzetétől függ. Szemben állva, egy iránypontunk lesz. Körbejárva tornyot, két irányponttal fogunk dolgozni. Közelebb menve, a függőlegesek is kezdenek összetartani - megjelenik a harmadik iránypont.
Jobban megértjük a függőlegesek közti vízszintes távolságok változásait, ha tisztában vagyunk a képsík és a vonatkozó homloksík viszonyával. A távlati kép rajzolása közben is gondoljunk az alaprajzi elrendezésre!
|
|
|
|
5. ábra: Három variáció az előlap és a képsík viszonyára (E / Ks)
(A) Szemből nézve (E párhuzamos Ks) - egy iránypontos perspektíva
(B) Átlósan nézve (Ks merőleges az átlóra) - szimmetrikus eset, két iránypont
(C) Általános helyzet (E nem párhuzamos Ks) - két iránypontos perspektíva
|
|
|
|
6. ábra: Táblázat az előlap / képsík kapcsolatáról |
|
PÁRHUZAMOS HELYZET (A) |
|
|
7. ábra: Párhuzamos helyzet alaprajzi bemutatása
Ez az ábra alkalmas a perspektíva (centrális projekció) kulcs-szavainak illusztrálására (vetítés, képsík, tárgy-képsík, nézőpont (centrum), nézősugár, képtávolság, vezérsugár). Figyeljük meg az előlapok szűkülő sorát! (e3 < e2 < e1)
A távlati kép rajzolási sorrendje a következő lehet: közeli függőlegesek, magassági osztások (felezések), szélső ferdék, köztes ferdék, hátsó síkok, azután a tükörképen ugyanezek, majd az összetartások kontrollja (az átlók iránypontja révén). A szakaszos egybeesések vizsgálatát is hajtsuk végre, mintha tornyunk áttetsző üvegház volna! Vizsgáljuk meg utólag a közeli tornyok legszélső lapjait is, ott, ahol leglátványosabb a torzulás! Ellenőrizzük fokozott gondossággal a hátsó négyzetlapokat!
|
|
|
|
|
|
8. ábra: Párhuzamos helyzet, távlati képen
|
9. ábra: Párhuzamos helyzet
(Egyetlen iránypont a lapon!)
|
10. ábra: A horizont módosítása (léptékváltás)
|
|
|
Második ütemben változtassuk meg a horizont helyét! Amint szemsíkunkat kiemeljük a padlóból, megvalósul a tárgy-rajz és a tömeg- (ill. tér-) rajz közötti átmenet. Tárgyrajznál a rálátások gyakoribbak, tér-rajznál kikerülhetetlen az alálátás. Eszmefuttatásunknak egyik mellékterméke a 10. ábra: a léptékváltás kulcsa a horizont elmozdításában rejlik.
|
|
SZIMMETRIKUS HELYZET (B) |
|
|
11. ábra: Szimmetrikus helyzet alaprajzi bemutatása
Ha a vízszintes síkú négyzetlap egyik átlóját vízszintesnek látjuk, akkor a másik függőleges helyzetű lesz. A szélső sarkok virtuális magassága hasonlónak látszik. Az átellenes oldal-metszékek egyenlők, viszont az azonos oldal-beliek rendezetten változóak! (b1 < b2 < b3)
|
|
|
|
|
12. ábra: Szimmetrikus helyzet
távlati képen (b1 < b2 < b3 )
|
13. ábra: Szimmetrikus helyzet távlati képe
Az átlók iránypontja a lapon van.
|
|
|
ÁLTALÁNOS HELYZET (C) |
|
|
|
14. ábra: Általános helyzet (C) alaprajzi
bemutatása - Figyeljük meg az
oldallapok szűkülő sorát! (b1 < b2 < b3) |
15. ábra: Általános helyzet távlati képen - a kisebb oldal-metszékek változásai. Közeledve az irányponthoz, a metszékek lassan elfogynak (b1 < b2 < b3).
|
|
|
|
16. ábra: Áttekintés a szerkezeti alapvonal-háló vízszintes lapjainak torzulásairól
|
A táblázat középső sora az iránypont horizonton való mozgását szemlélteti, ahogy azt a tornyot megkerülő szemlélő maga tapasztalja. A torony körbejárása folyamán lassan kikerül látókörünkből a négyzetlap-élek távolodó iránypontja. Közben viszont, vigaszul, az átlók iránypontja fokozatosan beúszik rajzunkra. Mivel a négyzetlapok átlói a valóságban párhuzamosak, perspektívában nekik is saját iránypontjuk lesz.
|
|
III - Szélső lapok torzulása - Részletek |
|
A látványhoz közelítve, a legfelső és a legalsó négyzetlapok tüzetes elemzésével véglegesíthetjük a részleteket. A szélső négyzetlapok torzulását a befoglaló forma negatív háromszögeinek segítségével számszerűsíthetjük. (A befoglaló forma szabályos téglalap, amelynek derékszögei a rajzlap sarkaival vágnak egybe.) A befoglaló forma negatív háromszögeinek elemzése során a szélső ferdék dőlése kezelhető mennyiséggé alakítható.
. |
|
|
17. ábra: Párhuzamos helyzet (A)
Ezen az ábrán jól megmagyarázhatók a következő kulcs-szavak: főirány, negatív háromszög, befoglaló forma, főméret, befogó-mérés. "Aránymérés" során a kisebb befogót ráforgatjuk a nagyobbra (ekkor keletkezik a "létra"-motívum). Az arány kiszámításánál a maradékot visszamérjük az egészre, hogy használható, tört számot kapjunk.
|
|
|
|
18. ábra: Szimmetrikus helyzet (B)
Átlók "kölcsönhatása" (Ha az egyik átló függőleges, akkor a másik átló vízszintes állásúnak látszik!)
|
|
|
|
19. ábra: Általános helyzet (C)
A befoglaló téglalap részei: két pár negatív háromszög, amelyek között bizonyos összefüggés fedezhető fel.
A rövidülő oldalak befogói fordított aránypárt alkotnak. Széles oldalhoz kisebb, keskenyhez nagyobb virtuális magasság tartozik. ("Kis y-hoz nagy X , nagy Y-hoz kis x járul".) Utólag a szélső ferdék összetartását is ellenőrizzük. A sarkok látszólagos magasságát vízszintes bevetítéssel hasonlítjuk össze.
|
|
|
ÖSSZEFOGLALÁS |
|
A képsík-homloksík viszonyát elemezve, megismertük a párhuzamos, a szimmetrikus (átlós) és az általános alap-helyzeteket.
Az iránypont gyakran messze a rajzon kívül esik. A szerkezeti alapvonal-háló kockarácsában a szélső ferdék látványosan utalnak az iránypontok helyére.
Ha nincs közvetlen iránypontunk, de tudjuk, hol a horizont, a rácspontok ellenőrzésére felhasználhatjuk az átlók iránypontját is.
Választott tárgy-méret és az egyik iránypont a másik iránypontot (mint okozati következményt) meghatározza. |
|
|
|
20 ábra: Chicago - sziluettje mozgó hajóról nézve, filctoll - 2001. |
|
|
© Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768
|