|
|
FOLYOSÓRAJZ
Folyosó-szerű terek távlatrajza
Egy iránypontos perspektíva, hátsó vezérsíkkal
(A Műegyetem Központi épületének egyik folyosója)
|
|
Kulcs-szavak: arány, aránymérés, átlós módszer, befoglaló forma, "beülő-hasáb", egyszerű geometriai forma, főiránybeli összetevő, függőleges skála, iránypont, képhatár, képkivágás, képsík-mozaik, köztes ferde, látókúp, részlet-halmozás, szélső ferde, szemsík, szerkezeti alapvonal-háló, vezérsík.
|
Tárgy- és tér-ábrázolás
|
A műegyetemi rajzoktatás hagyományos tanmenetében a folyosó-rajzolás témája az első alkalom, hogy tárgyak ábrázolását követően teret rajzolunk. A tér is tárgy, csak éppen léptéket váltunk! Ha képzeletben felnagyítjuk a kockát, s helyet foglalunk benne (vagy másfelől közelítve - lekicsinyítjük magunkat, s úgy bámuljuk belsejét), elméletileg eljutunk a tárgytól a térig.
|
|
Folyosó-rajzolás közben egy fekvő hasábban ülünk és egy iránypontos perspektívát készítünk. Milyen magasan van a horizontunk? Hol legyen a képhatár, a látványból mennyi kerül a rajzlapra? Hová essen az enyészpont? Hol kezdjük távlati képünk szerkezeti felépítését?* Az alábbiakban megkísérlem összefoglalni mindazt, amit a folyosó-szerű terek szerkezetéről egy építészhallgatónak a távlatrajz témakörében tudni illik.
1. ábra: Kiindulás (Képhatár, szemsík, enyészpont)
|
|
|
A következő vázlat egy megváltoztatott méretű négyzetes oszlop segítségével a tárgy- és térrajz közötti átmenetet szemlélteti. A tárgyat megfoghattuk, körbejárhattuk - a horizontunk általában felette volt. Ha elfordítjuk a hasábot, s szemből nézünk bele, szimmetrikus, hosszúkás, folyosó-szerű teret kapunk. Ez a hasáb szabályos kockák sorolásából épül fel.
|
|
2. ábra: Átmenet a tárgy-rajz és a tér-rajz között
Megközelítve a hasábot, képzeletben méretünk lecsökken, a tárgyé viszont megnő - végül mi eltűnünk benne. Hová kerüljenek a tér határai, vagyis mennyit hagyjunk el a "dobozbelső" oldalaiból? Jelen esetben hány folyosó-ablak ill. -ajtó szerepeljen a rajzlapon?
Tárgy- és térrajz szerkezeti vázlatának előkészítése során az a fő különbség, hogy míg az előbbinél a tárgykontúrok a rajzon belülre estek, addig az utóbbinál a térhatároló síkok látókúpba eső sávjait - a képkivágást - ki kell számolni. |
|
|
Kompozíció, képkivágás
|
Szerkezeti vázlatunkat a képmező felosztásával kezdjük. Tárgy-rajzolásnál megtanultuk, hogy a teljes kép a főtémából és annak környezetéből tevődik össze. A környezet részeit az előtér, a háttér és a két oldalmező alkotják. Térrajznál a képmezőt a "vezérsík" és a "beülő hasáb" oldallapjainak látókúpba eső sávjai adják össze.
|
|
3. ábra: A látvány tudatosítása
A "beülő-hasáb" lapjai: a hátsó vezérsík (ahol a magasság és a szélesség torzítás - mentesen mérhető), a mennyezet, az előtér padlója, két oldalt a folyosó falainak még éppen látszó sávjai
4. ábra: A képmező tagolása
(a képsík-mozaikok viszonya) |
|
|
|
A mellékelt illusztráció a dobozbelső hátlapjának és oldallapjainak elrendezését szemlélteti. A padló ill. a plafon képsík-mozaikjainak aránya elsősorban a rajzos nézőpontjától függ. Mivel példánkban a szemsík közelebb esik a padlóhoz, mint a mennyezethez, a plafon képsíkbeli vetülete nagyobb lesz a padlóénál.
|
5. ábra: Képkivágás (nézőkével) |
"Nézőkével" (üres diakerettel, vagy kartonból kivágott ablakkal) állapítsuk meg, mennyi fér a látókúpba! Határozzuk meg, mit látunk még az adott képmező széleinél! A látvány súlypontjába merev nyakkal, fejforgatás nélkül tekintve, melyek a még éppen látható, szélső építészeti elemek? Visszafelé is szabad számolni: ha már részleteztük a vezérsík osztásrendjét, a vezérsík és a lapszél közötti maradék rajz-felület adatait összehasonlíthatjuk a látvány "mérőképsíkon" leolvasható adatai-hoz. (Itt pl. balról két és fél ajtó, jobbról három és fél ablak tartozik a képhez).A mérőképsíkot magunk előtt, kar-nyújtásnyi távolságban, a rajztáblánk felső pereméhez illeszkedő függőleges síkban képzeljük el. A szerkezeti alapvonalháló perspek- |
6. ábra: Képkivágás - az oldalmezők mérlegelése |
|
tívikus torzulásaira vonatkozó adatait ezen a képzeletbeli, átlátszó felületen gyűjtjük be és hasonlítjuk össze. "Arányméréskor" innen visszük át rajzunk síkjára megfigyeléseink (aránypárként feldolgozott) eredményét. |
|
A tárgy-rajzolás szerkezetépítő fázisában a tárgyat befoglaló formába burkoltuk. Tér-rajzolásnál első vázlatunk a "dobozbelső" oldalainak kontúrhálója lesz. Kezdetnek a látvány súlypontjába eső, központi vezérsík helyét érdemes kijelölni.
|
|
7. ábra: A vezérsík foltjának helye
A vezérsík foltjának elhelyezése a horizonttól, a nézőponttól, de leginkább személyes véleményünktől függ: a tér mely oldalait tartjuk igazán érdekesnek? Feszítsük ki hát "beülő-hasábunk" kontúr-hálóját a rajzlap keretéig! Első vonal-sorozatunk a tér-határoló síkok metszésvonalaiból szövődik.
|
|
|
A tárgy- és térábrázolást összehasonlítva, mindkét esetben közös alkotó tevékenységnek bizonyul tehát a síkkompozíció, ami a rajz-felület kedvező arányú tagolását jelenti. A képsík-mozaikok egyensúlyát keresve, foltjaik ritmusát mérlegeljük, de a sötét ill. világos foltok váltakozására is ügyelünk.
|
A vezérsík
|
Mérő-képsíkunkkal párhuzamos felületen (itt: a szemközti üveg-ajtós válaszfal) a rajzlap széleivel párhuzamos főirányok eredeti, derékszögű hálózata perspektívában nem torzul. Ezt a felületet vezérsíknak hívjuk. A szerkezeti vázolás kezdetén az ilyen képmező megfelelő hely vízszintes és függőleges mérő-skáláink kiépítésére.
|
|
A vezérsík mozaikját célszerű lelkiismeretesen kidolgozni. A szerkezet-építés kezdetén részlet-halmozással mindkét főiránybeli mérőskálánkat felállíthatjuk vá-lasztott vezérsíkunk peremei mentén. Példánkban nagyon jellemző a felső rész üveg-osztása. Ne feledkezzünk meg a borda-profilok anyagvastagságá-ról se! Araszolás közben (ezt illusztrálja a csiga-motívum) a legkisebb üveg-méretet választ-hatjuk viszonyítási egységnek.
|
|
|
8. ábra: A vezérsík részletezése
(részlet-halmozással) |
|
9. ábra: A vezérsík főméreteinek
aránya |
|
|
|
A kisebbik oldalt a nagyobbikhoz mérjük. A szemközti falat egyszerű geometriai formákra bontjuk. (A példánkban szereplő folyosó végfalánál egy egész egy harmad négyzet adódik.) A körív legfelső pontjára fektetett érintő segítségével a maradék körszeletet is szabályos téglalapba foglaljuk.
|
Szélső ferdék dőlése
|
Szabályos "beülő hasábunknak" négy összetartó sarok-éle van. Padló-közelből rajzolva, a felső hasáb-élek meredekebbek, mint az alsók. Középről a mennyezet sarok-élei azonos dőlésűeknek látszanak. Fal mentén azonban a közelebbi sarok-él tűnik meredekebbnek. Határozzuk meg a sarok-élek pontos dőlését!
Szerkezeti ferde dőlés-mérése a főiránybeli összetevők vizsgálatát jelenti. Egy derékszögű háromszög befogóit kell összehasonlítanunk, ahol a kérdéses ferde egyenes átfogóként szerepel. Ez az aránymérés módszere. A virtuális befogókat a korábban pontosított vezérsík főiránybeli skáláihoz viszonyítjuk. A doboz-belső összetartó
|
|
éleinek megfigyelt dőlését szer-kesztéssel is ellenőriznünk kell. A szerkesztés során a vezérsík sarkait az irányponttal kötjük össze.
A valóság többi vízszintese, így pl. az ablakok párkány-vonala, az ajtók vállaira fektetett érintők, a szélső ferdék által kijelölt szög-csúcs felé irányulnak. Ezek az ún. "köztes ferdék".
A papírméret nem mindig egyezik a képkivágással! Kedvező esetben a képkivágás követi a vezérsík arányát. Folyosó-rajznál a nézőpont helyén mérhető tér-arány hasonlít a vezérsík-metszet h/m viszonyára. Ülő embernek alacsonyabb a horizontja.
|
|
|
10. ábra: Szélső ferde felbontása főiránybeli összetevőire |
|
11. ábra: A szemsík megállapítása |
|
|
Iránypont
|
Ha a szélső ferdék meghosszabbításai (itt: a "beülő-hasáb" átellenes élei) rajzon belül metszik egymást, akkor egy iránypontos perspektívával van dolgunk. Ebben az esetben a másik iránypont jobbra-balra eltávolodik a végtelenbe, azaz a kocka-doboz képsíkunkkal párhuzamos, horizontális élei vízszintesek maradnak. A képsíkunkra merőleges síkok vízszintesei pedig határozottan egy iránypont felé futnak. Ez az összetartás jelensége.
Az iránypont függőleges koordinátáját az a padló-fúga jelöli ki, amelyik éppen függőlegesnek látszik. Pillantsunk lábunk elé (hiszen rajta ülünk vagy állunk), s kísérjük szemünkkel ezt az osztást a látvány közepébe. A távoli vezérsík padló-metszékén is kiszámolható ez a koordináta.
A nézőpontunkhoz tartozó iránypont vízszintes koordinátájának bejelöléséhez oldalt pillantunk, majd kikeressük a szemmagasságunkkal egyező fal- vagy ablak-osztást. Végigkövetve ezt a csíkot az oldalfalon, felvisszük a szemközti vezérsíkra.
|
|
12. ábra: A vezérsík és az
iránypont viszonya |
13. ábra: Az iránypont függőleges koordinátája (padlóburkolat) |
13. ábra: Az iránypont függőleges koordinátája (padlóburkolat) |
|
|
Felületosztások
|
Végül a rövidülő térhatároló felületekre is felület-osztásokat viszünk. Példánkban a falburkoló csempékhez és a padlólapokhoz tartozó fúgákról van szó. A szerkezeti alapvonal-háló sűrűsége az iránypont közelében nő. Ez bizonyos mértékű elő-tónust is jelent - a távlati kép mélységi hatása általa is erősödik.
|
|
15. ábra: Padlóburkolat négyzethálója
Határozzuk meg a közeli négyzetsor mélységét! A távolabbi sorokat - hátrafelé - az átlós módszer segítségével kiszerkeszthetjük. Az első négyzetlap átlója és a hosszanti fúgák metszéspontjain keresztül megrajzolhatjuk a lap aljával párhuzamos keresztfúgákat. Fontos mozzanat az első sor virtuális magasságának megbecsülése. |
|
|
Másodlagos elemek
|
|
A másodrendű szerkezeti elemeket az elsőrendűekre illesztjük. Példánkban a mennyezet íves bordái az ablakrendhez igazodnak. A konzolok szintén a nyílások logikáját követik.
16. ábra: Másodlagos szerkezeti elemek
(nyílások, az íves mennyezet bordái, konzolok,
vitrintáblák, falvastagságok, ablakkávák, stb.) |
|
|
ÖSSZEFOGLALÁS
|
Rajzlapunk síkkompozíciós felosztása során tárgy-rajznál a befoglaló forma és környezete viszonyát mérlegeljük, tér-rajznál pedig a központi vezérsík és a "beülő-hasáb" oldalainak kontúrhálóját vázoljuk fel.
|
Mivel a képsíkunkkal párhuzamos felületek eredeti, derékszögű alapvonal-hálózata perspektívában sem torzul, folyosó-szerű, hosszúkás terek szerkezeti felépítését célszerű a szemközti vezérsík foltjának elhelyezésével kezdeni.
|
Vízszintes és függőleges koordinátái révén megkeressük az iránypontot.
|
A szélső ferdék dőlését arányméréssel határozzuk meg, majd kiegészítő szerkesztéssel is ellenőrizzük az összetartást. A valóság többi vízszintese (mint "köztes ferdék") a szélső ferdék által kijelölt szög-csúcs felé irányulnak.
|
*Jelen füzetben szereplő szöveges rajzaim 1983-ban készültek: "Kis Trakta a Folyosórajzról" címmel |
|
|
© Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768
|