Megfigyelések
Szerkesztések
¤ Perspektíva Helyreállítása Vetületekből
¤ Első Kocka - Szélső Kocka
¤ Kockarács
¤ Fókuszban a Térsarok
¤ Térsarok Kockatoronnyal
¤ Vetett Árnyék Szabadkézzel
¤ Ablakok
¤ Épület és Növény
Külső feladatok
Kurzusok
Tanulmányok
|
|
|
ABLAKOK
ÉPÜLETTÖMEGEK FELÖLTÖZTETÉSE
(Perspektíva helyreállítása vetületekből)
|
|
|
|
|
Kulcs-szavak: átlós módszer (sarok-tükrözés), befoglaló szerkezeti háló, első kocka, felezősík, helyi kontraszt (vonalmenti tónus), képsík-mozaik, köztes ferde, PHV-feladat, szélső ferde, térsarok, vezérsugár, Y-csomópont. |
|
I - Szerkezeti vázlat |
|
Foglaljuk össze a "Perspektíva Helyreállítása Vetületekből" (PHV) típusú feladatok megoldásának munkamenetét! |
|
Részletesen l. "Térszerkesztés szabadkézzel - Fókuszban a térsarok".
1. Négyzethálót terítünk az összes vetületre.
2. Megállapítjuk, honnan és milyen magasságból nézzük az épülettömeget.
3. Munka-asztalunkat körbevesszük vetületekkel, hogy egyszerre s a megfelelő helyzetben láthassuk a látványhoz szükséges lapokat. Az alaprajzot nézési irányba forgatjuk, hogy a választott nézőpont alulra kerüljön, a vezérsugár pedig függőleges legyen. Az első kockát fejből ill. az ún. "papírcsík-módszerrel" vázoljuk fel. A befoglaló szerkezeti rács többi kockáját saroktükrözéssel (átlós módszerrel) állítjuk elő.
4. Mielőtt a belebonyolódnánk a felületi tagozatok, nyílások, falvastagságok részleteibe, feltétlenül vigyük fel a látható térfalakra a szerkezeti háló négyzet-osztásait! |
|
II - Anyagok elkülönítése: ABLAKOK |
|
|
Miután a kialakult épület-tömeg külső felületén (érintőkből és egyéb szerkesztő-vonalakból szőtt) befoglaló hálókkal az azonos homlokzati elemeket sávokba, kötegekbe rendeztük, hozzáláthatunk az épületen megjelenő anyagok grafikai elkülönítéséhez.
Az ablakfelületek egyik jellegzetessége a tükröződés. Elsősorban a kívül eső falszerkezet vastagsága duplázódik meg - a káva tükörképe jelentősen fokozza a mélységi hatást. A tok, a szárny, az osztások tükröződése az előbbiekhez hozzáadódik. Másik jellegzetességük az átlátszóság.
Milyen tónusú legyen az ablak? Első pillantásra sötétnek tűnik az ablak - foltján belül világosnak gondoljuk az osztásokat. Alaposabban megfigyelve azonban kiderül, hogy nem mindegyik ablak-mozaik fekete. A gyakori ferde sraffozás záporesőt juttatja eszünkbe - vannak kevésbé unalmas eszközeink is a tónusozásra! |
|
GYAKRAN FELTETT hallgatói kérdés: Hogyan jelenítsük meg rajzunkon az ablakokat? Íme válaszom képekben, hét lépésre bontva: |
|
|
A. |
(A) Perspektíva: a homlokzat síkján kialakul a szerkezeti alapvonal-háló. Az oldalkeretek, szemöldök- és párkányvonalak összefésülését érintők révén valósítjuk meg. Eközben folyamatosan ellenőrizzük a valóság párhuzamosainak perspektivikus összetartását és az azonos szakaszok rövidülését.
(B) Vonalsűrítés: a fentiek szellemében, másod-vonalaink egyben javító-vonalak is. A falvastagság bejelölésével hátrafelé haladunk, a homlokzat síkját kávák ábrázolásával mélyítjük. Szerkezet-építő szakaszban az épülettömeget egyszerű dobozként kezeljük, s minden áttörést, eltérést egy idealizált, külső falsíkon jelölünk be.
|
|
|
|
C. |
(C) Épületszerkezeti részletek: most következik a tok, a szárny, az osztások és a párkány bejelölése. Néhány nyílószárnnyal életre kelthető a homlokzat.
(D) Külső tagozatok: keret, szemöldök, felületi osztás, anyagjelölések. "Foltsűrítéssel", amely egyféle elő-tónus, fokozatosan elkülönülnek a homlokzatképző anyagok képsík-mozaikjai. Legerősebb kontraszt a fényes és a matt (pl. üveg / nem-üveg) típusú anyagok között feszül.
|
|
|
|
E. |
(E) Helyi kontraszt, a vonalmenti tónus: gondos megfigyeléssel a káva, falvastagság, osztások tükörképét továbbá az üvegen túli átlátszóságokat is berajzolhatjuk az üvegfelületbe. (Illusztrációnkon a felhők és a szomszéd ház, ill. a függöny és szoba-belső is felsejlik.)
(F) Átmenetek képzése szürke-skála révén (tónusrétegek, vonal-hálók, egyéb technikák)
|
|
|
|
|
|
(G) Anyag-színek: további rétegek segítségével. |
|
|
ÖSSZEFOGLALÁS |
|
Az épülettömeg perspektívája akkor sikerül, ha választott nézőpontunknak megfelelő hihetőséggel ábrázoljuk a befoglaló kockarács első elemét. Az első kocka szabadkezes megrajzolása után tovább építhetjük a szerkezeti rácsot, amelyhez később a vonatkozó részleteket illesztjük.
Természet utáni rajzolásaink megfigyeléseire is szükségünk lesz a konstrukció felöltöztetéséhez. A helyi kontrasztok tudatos alkalmazását az előtér képsík-mozaikjain belüli finomabb átmenetek kövessék! Eltérő anyagú homlokzati foltok grafikusan vagy színezéssel választandók el. |
|
Minták saját archívumból:
• példa ablak-mozaikra (Moha u.)
• példa előtérre (Bp. Budafoki út 17.)
• példa staffázsra (l. előbbi)
• példa technikákra (Rózsadomb) |
|
|
Építész: Bor András (Bp. XII. Moha u.)
|
|
|
|
|
Építész: Benyó László (Rózsadombi
SZOT-szálló átépítése, 1998) BENOLARK |
|
Budafoki út 17. lakóház ablakai, golyóstollal: A közeli ablak-foltokban rengeteg részlet jeleníthető meg: szomszédok, felhők, szobabelső, árnyékok és fények... Érdemes - a peremek mentén haladva - gondosan megfigyelni, sötét-e vagy világos az üveg?
|
|
|
|
© Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768
|
|