|
|
A GELLÉRT-FÜRDŐ VÁRÓCSARNOKA
Helykereső vázlatok és részlettanulmányok egy feladatkiírás kapcsán
|
|
Kulcs-szavak: alálátás háromszöge, aránymérés, főiránybeli vetítés, függőleges skála, helykereső vázlat, képkivágás, képsík-mozaik, iránypont, látókúp, "Mérőképsík", szélső ferde, szerkezeti alapvonal-háló (négyzethálós nagykocka-belső), vezérsík.
|
Időbeosztás
|
Első hét: Vázlatok (képkivágás, vetületek)
Második hét: Közbülső konzultáció (Találkozás a Tanszéken, majd kint folytatjuk)
Harmadik hét: a nagy kép befejezése
|
Beadandó a harmadik alkalom végén:
|
egy db A/2-es részletesen kidolgozott távlati kép +
A/4-es méretű dossziéban az előtanulmányok.
|
Értékelés
|
• Perspektíva (a mélységi illúzió hihetősége, összetartás, rövidülés, takarás)
• Kompozíció (képkivágás, előtér, a képsík-mezők aránya)
• Technika (Befejezettség, tónus, a befektetett munka és az eredmény viszonya)
|
Támpontok a kezdéshez
|
Ábrázolandó a teljes Tér, padlótól a mennyezetig, amennyi a szemlélő látókúpjába belefér. Helykereső vázlatok segítségével türelmesen válasszunk kedvező nézőpontot! Készüljünk fel a hosszú munkára - részletezzük a gazdag díszítéseket! Hozzunk magunkkal összehajtható rajz-széket, hogy ne csak az esetleges leülési lehetőségek befolyásolják választásunkat! Ez a pompás helyszín fal menti pamlagokat is kínál, de a galéria széles korlátjára dőlve is kényelmesen rajzolhatunk.
|
Javasolt nézőpontok
|
A - Egy iránypontos perspektívák:
|
|
|
1. ábra: Helykereső vázlat - a földszint hossz - tengelyében, a bejárat felé fordulva |
2. ábra: Helykereső vázlat - az előcsarnok hossz-tengelyében, a hátsó falikút irányába tekintve
|
|
|
|
3. ábra: Térmetszet és helykereső vázlat
a galériáról a bejárat felé letekintve |
|
4. ábra: Térmetszet és helykereső vázlat a nyolcszögletű galériáról a hátsó falikút irányába fordulva. Előtérben a galéria oszlop-lábas hídja látszik |
|
|
|
B - Két iránypontos perspektívák:
|
|
5. ábra: Az oktogonális tér átlójában ülve
- A Vezérsík szerepét most a szemközti
szobor-fülkés fal tölti be. |
|
A helykereső vázlatok készítése során megismerkedünk a nagy Tér metszetével. Az egyszerűsített perspektíva négyzethálós nagykockabelsőt jelent. Az előkészítő fázisban sematizált tér-szerkezettel dolgozunk, mintha felállványozott és bedeszkázott térhatároló síkokat látnánk a díszes belső kiképzés helyén. Ne felejtsük el szemsíkunkat pontosan bejelölni! Mielőtt rövidülésben ábrázolnánk az oldalfalakat, érdemes egy-egy ismétlődő oldalmezőt szemből is megfigyelnünk, vagyis nézetben tanulmányoznunk.
Előtanulmányainkat végül egy önálló tónus-tervvel egészíthetjük ki, amelyben tudatosan szétválasztjuk az önárnyékos és a vetett-árnyékos részeket, továbbá eredetük szerint csoportosítjuk a világos és sötét képsíkmozaikokat. A természetes fényeket az |
|
üvegablakok és az átlátszó ajtók képviselik, a mesterségesek fényforrások pedig a különböző lámpások és fali karok füzérei, valamint ezek visszaverődései. A belső térben alkalmazott anyagok a fényeket eltérő módon tükrözik vagy nyelik el. Fordítsunk külön figyelmet arra, hogy ilyen átmenetekkel módosul egy-egy árnyék- vagy fény-tónus anyag- ill. felületváltások határán!
|
|
|
6. ábra: Helykereső filctoll-vázlat
a földszinten, a fal mentén sorakozó pamlagok egyikén ülve tekintünk a bejárati íves nyílás felé. |
|
7. ábra: Helykereső vázlat a galériáról,
a körgyűrűn túl a hátsó foyer árkádos homlokfala látszik. |
|
|
|
Formák, anyagok, felületek
|
Célszerű az előtér egyik ismétlődő részletét közelről tanulmányozni (pl. oszlopfej, oszlopláb, márvány-korlát, faragott karfa, lámpások, stb.) A díszes formák perspektívikus torzulásait jobban megértjük, ha a részletet körbejárjuk, s azt jellemző nézeteiből részletesen megrajzoljuk.
Fektessünk képzeletbeli érintőket az ismétlődő építészeti elemek jellegzetes pontjaira! Hátrafelé haladva, figyeljük meg a motívumra vonatkoztatott perspektívikus "fogyás" mértékét!
A szerkezet-építő fázisban a távlati kép mélységi hatását elsősorban a pontos vonalhálóval érjük el. Legfőbb eszközeink ekkor az összetartás, a rövidülés és a takarás. A felületosztások és anyagjelölések után következzenek majd a tónusok.
|
Részletek
|
|
A mellékelt illusztrációkon kívül javasolhatjuk a következő motívumok részletes tanulmányozását: üvegtető, padlóminta, falburkolat, ablak-osztás, boltozat bordázata, ornamentika, padok faragása, lámpások, fríz, rácsozat, stb.. |
|
8. ábra: A galéria áttört korlátjának ornamentikája |
|
|
9. ábra: Lizéna szemből és oldalról |
|
10. ábra: Lizéna oszlopfő - perspektívában |
|
|
|
|
11. ábra: A galéria konzolja - vetületi vázlatok |
|
12. ábra: A galéria konzolja alulról nézve (perspektívikus előtanulmány) |
|
|
|
|
|
© Minden jog fenntartva. Dr. Méhes Balázs PhD egyetemi docens
ajánlott felbontás 1024×768
|