• Mit kell beadni? Hogyan fogjunk munkához?
Beadandó a Csarnok kidolgozott látvány-rajza (A/2 méret). Borítóban melléklendők a nagy rajz kidolgozásához szükséges előtanulmányok A/3-as lapokra felkasírozott vázlatai. A kis vázlatok száma választott nézőpontunktól és saját igényességünktől függ, hiszen az előtanulmányok mind a végső nagy rajzot szolgálják. Minimális követelmény: 2 db A/4-es skicc. Javasolt vázlat-témák:
(1)
Helykereső kompozíció, a lényeges képsík-mozaikok kedvező elosztására (előtér, háttér, oldalmezők, térsíkok);
(2) A választott térsarok egyszerűsített
szerkezeti rasztere (négyzethálós nagykocka-belsőként értelmezve);
(3) Egy
ismétlődő falsáv, szemből nézve;
(4) A nagykép felöltöztetéséhez használható részletek (oszlop, pillér, ornamentika, padlóminta, fríz, mellvéd, párkány, tagozat, stb.), nézetekben körüljárva. Gondoljunk arra, hogy perspektívában a távoli motívumok a közeliek rokonai!
• Hány iránypontunk lesz?
Az iránypontok száma a szemlélő képsíkja és a célba vett
térsarok lapjai közötti viszonytól függ. Amíg képsíkunk a térsarok egyik lapjával párhuzamos, a másik kettőhöz képest pedig merőleges, a nagykocka-belsőként értelmezett TÉR szerkezeti felépítéséhez
egy iránypont elegendő. Ez történik velünk, ha a szintünkön lévő, távoli fal felé nézünk. Amikor merev nyakkal, lassan elfordulunk, képsíkunk az egyik térsarok-lappal még merőleges viszonyban marad, de a másik kettővel már szöget zár be. Most
két iránypontunk lesz.
Amikor fejünket megdöntve, tekintetünket egy közeli sarokba irányítjuk, azt tapasztaljuk, hogy a függőlegesek is megbillennek. Ha képsíkunk a térsarok mindegyik lapjával általános szöget zár be (egyikkel sem párhuzamos, sem merőleges),
három iránypontunk lesz.
• Hogyan határozzuk meg az iránypontok helyét?
Egy iránypontos perspektívában (l. MB:
"Folyosórajz") kikeressük a függőlegesnek látszó
padlófúga és a falmezők vízszintesnek látszó felületosztásainak metszéspontját.
Egynél több iránypont esetében a vonatkozó szélső ferdék, mint szög-szárak utalnak egy-egy iránypont (mint távoli, rajzon kívüli szög-csúcs) helyére.
• Hová esik szemsíkunk?
Oldalra pillantva, a közeli fal-tagozaton bejelöljük szemmagasságunkat, majd kihasználva a szabályos tér építészeti motívumainak megbízható ismétlődéseit, körbevisszük a szemközti fal távoli tagozataira. Ahol a valóság vízszintesei
egy vonalba esnek, ott lesz a nézőpontunkhoz tartozó szemsík. Figyeljük meg a felületi háló változásait a pozitív és negatív sarkoknál! "Ahol a cikk-cakk kiegyenesedik, ott a szemsík!" (l. MB:
"Tükröződő torony-trió", 2004)
• Hol éri el a szerkezeti raszter a rövidülő oldalfalon a szemközti fal szélességének megfelelő mélységet?
Másként fogalmazva: a padlóra írt maximális négyzet látszólagos magasságát keressük. A szemközti fal 3 pillérközből áll. A rövidülő oldal harmadik pillértalpát (
P) vízszintes vetítéssel hozzámérjük a térsarokban részletezett (s tükörképével kiterjesztett) függőleges skálához (
yP /
SV). A P pont vízszintes irányú összetevőjét a
mérőképsíkon elvégzendő negyedkörös forgatással ("ceruzás mérés") hasonlítjuk össze magassági mércénkkel (
xP /
SV ).
• Hogyan határozzuk meg a szélső ferde dőlését?
Szélső ferdének hívjuk a szerkezeti raszter a valóságban vízszintes, a perspektívában összetartónak látszó vonalsorozatának a rajzunk szélén (vagyis a horizonttól legtávolabb) fellelhető elemét. A szélső ferde látszólagos dőlését a
képsík-felbontásos módszerrel, "arányméréssel" határozzuk meg: a ferde mint átfogó) pontos helyzetét főiránybeli (azaz lapszéllel párhuzamos) befogóinak arányba állításával állapítjuk meg.
• Jó-e a szerkezeti raszter?
Akkor sikeres a szerkezeti alapvonal-háló, ha választott nézőpontunkból a NAGY TÉR mint négyzethálós nagykocka-belső
megcélzott térsarka hihetőnek tűnik. Lényeges kezdő lépés a horizont precíz bejelölése. Becsüljük meg, hogy pl. a padlón ülve, a földszinti belmagasság hányadánál van a szemsíkunk? (Itt: kb. 1/12 részénél.) Ellenőrizzük ezt újra, oldalpillantással a közeli felületosztást körbevetítve, ill. szemközti sorstársaink fejmagasságát a távoli saroknál bejelölve!
A térsarok-tengelyeket valóságos motívumok megfigyelésével ("részlet-halmozással") építsük fel, ne csak az eszmei Y-csomópont csupasz ágait keressük, hanem a teljes illúziót, ami a térfalakra felvitt raszterral együtt alakul ki! Hiteles térhatáshoz inkább megfigyeléssel, mint spekulációval jutunk el. Nagyon hasznos az ismétlődő motívumok rövidüléseinek összehasonlítása is (pl. itt: az árkád-közökben megjelenő padlóminta-töredékek.
Ne keverjük össze a természet utáni tér-ábrázolást a vetületekből való perspektíva-helyreállítással - az iránypontok korai kitűzése kényszerpályára vihet! Kivétel ez alól talán csak az erősen centrális, hosszúkás tér esete - de a látókúp határa még "folyosórajznál" is bemérendő. Nézőpontunkból tapasztalható szerkezeti raszter változásaiból kikövetkeztethetjük az iránypont helyét, s abból a rendszer többi eleme utólag felépíthető.
• Mennyire kell kidolgozni? Kell-e tónusozni?
Ebben az árkádsorral övezett csarnokban egyszerű kontúrhálóval szinte valamennyi építészeti formát megjeleníthetjük. Tisztán csak vonallal sokféle térsíkot el lehet különíteni***. Az intarziás padlóburkolat is kitűnően rajzolható vonalasan - a közeli felületosztások részletezése szinte "elő-tónusként" hat. Ahol kevés a mintázat, a térsíkok elkülönítéséhez szükségünk lehet tónusra is. Az emeleti oszlop-közök és sima oszlop-törzsek képsík-mozaikjainak találkozása mentén bizonyára elkel némi árnyékolás!
Mindenki saját stílusa szerint dolgozza ki rajzát.